چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

لینک سازی داخلی یا همان internal links یکی از تاکتیک هایی است که معمولا دست کم گرفته می شود و دارندگان سایت ها عموما توجه زیادی به آن ندارند و در انجام سئو مطالب و سایت خود از آن بهره کافی را نمی برند.

چیزی که اکثر افراد و متخصصان حوزه سئو و جست و جو متوجه آن نشده اند این است که با قرار دادن لینک های داخلی در داخل صفحات محبوب و پر طرفدار سایت خود می توانید بازخورد و ترافیکی مشابه با لینک های بیرونی یا همان بک لینک ها دریافت کنید.

علاوه بر این لینک سازی داخلی به سایت شما کمک می کند تا برابری محبوبیت نسبی بین لینک های سایت شما به وجود بیاید و جریان بازدید در سایت شما متعادل شود.

این لینک ها به شما کمک می کنند تا :

بدین ترتیب هم کاربران و هم موتور های جست و جو راحت تر می توانند محتوی شما را پیدا کنند.

وقتی که کار با یک مشتری جدید را آغاز می کنید یکی از اولین چیز های مهمی که باید انجام دهید این است که یک استراتژی کارآمد و مناسب برای لینک های درونی یا همان internal linking در نظر بگیرید.

چگونه لینک سازی داخلی انجام می شود
چگونه لینک سازی داخلی انجام می شود

چرا به لینک دهی نیاز داریم؟

بگذارید یک بار برای همیشه حجت را تمام کنیم. هر کجا دیدید صحبت از لینک است (چه خارجی و چه داخلی) بدانید که یک صفحه (لینک دهنده) میخواهد بخشی از اعتبارش را به صفحه دیگر (لینک شده) بدهد.

حالا اگر این صفحه لینک دهنده با دامنه ای به غیر از دامنه صفحه لینک گیرنده باشد و به اصطلاح خارجی باشد، اعتبار بیشتری منتقل می شود. اما در هر صورت این اتفاق می افتد.

حالا شاید بپرسید چرا این انتقال اعتبار انجام می شود؟

پس جناب گوگل از این جامعیت شما خوشحال می شود و بخشی از اعتبار به دست آمده توسط صفحه لینک دهنده را به شما نیز منتقل می کند.

اما سوال دوم:

ضرورت لینک سازی داخلی چیست؟

به غیر از مورد فوق یعنی انتقال اعتبار، شما باید به نحوی گوگل را از ایجاد صفحات جدید خود مطلع کنید. بله صفحات جدید در سایت مپ وارد می شوند اما برای تسریع این فرآیند، راحت ترین کار این است که صفحه جدید خود را از طریق یک انکر تکست مناسب و آدرس صفحه جدید در صفحات پر بازدید و مهم خود، مانند صفحه اصلی وارد  کنید.

دقیقا به همین دلیل است که ما معمولاً آخرین مقالات را در صفحه اصلی معرفی میکنیم!

دلیل دیگر آن است که کاربر بتواند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود در سایت شما دسترسی داشته باشد. وی باید بتوانید جواب سوالات خود را گرفته و نهایتاً از سایت خارج شود.

کاربر امروز فرصت زیادی برای تلف کردن ندارد. او می خواهد در کمترین زمان ممکن نتیجه بگیرد. پس باید انکرتکست های مناسبی را تعریف کنید تا کاربر بتواند به هدف خود برسد.

1) پیدا کردن صفحه با بیشترین لینک

برای یک استراتژی لینک سازی داخلی ابتدا به سایت Moz site explorer بروید. لیستی از صفحاتی که بیشترین لینک را به خود اختصاص داده و محبوب تر هستند را برای سایت مشتری خود طراحی کنید.

حالا باید وارد این صفحات محبوب رفته و لینک های درونی مختلفی به سمت صفحات هدف خود ایجاد کنید (صفحات هدف صفحاتی هستند که می خواهید ورودی ترافیک ارگانیک برای آن ها بدست آورید).

در حالت کلی چنین صفحاتی هدف اصلی برای بازگرداندن تعادل ترافیک به صفحات یک سایت هستند و هدف شما باید این باشد که به خوبی جریان بازدید را به سمت آن ها بکشانید.

link explorer

2) بهینه سازی لینک های داخل سایت

این ایده بسیار خوبی است که پروسه ساخت لینک سازی داخلی خود را بزرگ و بزرگ تر کنید. بهینه سازی لینک داخلی بین صفحات سئو هدف می تواند نتیجه تلاش شما را چند برابر کند. بنابراین وقتی بازدید کننده به لطف استراتژی لینک سازی داخلی وارد صفحه ای از صفحات هدف شما می شود، ممکن است به واسطه لینک های درونی همان صفحه، دیگر بخش های هدف شما را نیز باز کرده و بخواند.

بهترین راه برای ساخت لینک های بین صفحه ای برای صفحات هدف قرار دادن لیستی از مقالات مرتبط انتهای هر مقاله و یا قرار دادن لینک آن ها در نوار کناری سایت است.

بهینه سازی لینک های داخلی
بهینه سازی لینک های داخلی

۳- قرار دادن لینک صفحه های هدف در صفحه اصلی

معمولا صفحه اصلی سایت بیشتر از هر بخش دیگری در یک سایت به خود لینک و بک لینک اختصاص می دهد پس باید یک هدف بزرگ و اصلی برای ایجاد تعادل بین لینک های مختلف سایت باشد.

علاوه بر این لینک شدن هر صفحه ای در بخش صفحه اصلی یا همان Homepage سایت به موتور های جست و جو نشان می دهد که شما ارزش و اهمیت زیادی برای آن صفحه یا صفحات در سایت خود قائل هستید.

شما می توانید، مطالب پربازدید، مطالب جدید یا صفحه های هدف خود را در صفحه اصلی سایت قرار دهید.

صفحه خانه در طراحی سایت

با این حال اگر با مقاومت و موانع مواجه شدید، معمولا می توانید از روش های خاصی نظیر پیشنهاد دادن لینک های مختلف در بخش های انتهای سایت و یا «بیشترین جست و جو» در صفحه خانگی استفاده کنید.

با این که در این روش پیشنهادات و لینک ها آنچنان در دید نیستند اما همین روش هم می تواند به شما کمک کند به چیزی که می خواهید برسید.

4) لینک سازی در صفحات پربازدید

صفحاتی از سایت شما که حجم بیشتری از محتوی و اطلاعات را در خود جا داده اند ممکن است بیشترین بک لینک را به خود اختصاص نداده باشند، اما این صفحات با صفحه خانگی یا هوم شما تنها یک کلیک فاصله دارند.

این بدان معناست که درصد بالایی از ورودی های صفحه اصلی سایت وارد این صفحات می شوند. علاوه بر این به کمک این کار می توانید صفحات هدف و همچنین صفحاتی که اطلاعات و محتوی کمتری دارند را ارتقا دهید و بازدید آنها افزایش یابد.

5) لینک سازی در صفحات غیر متعارف

بعضی از بهترین صفحات برای ایجاد لینک داخلی در آن ها و بازگرداندن جریان متعادل بازدید در سایت، صفحات غیر مرسوم و اصطلاحا جاده خاکی هستند به عنوان مثال صفحه معرفی مدیران شرکت، قوانین و حریم خصوصی، شرایط استفاده از سرویس، تماس با ما و…

اگر مشتری شما مشکلی با قرار گرفتن لینک های داخلی در این گونه صفحات نداشته باشد (و بله باید با مشتری خود صادقانه برخورد کنید و خیلی شفاف موارد را به وی توضیح داده و پس از چراغ سبز وی کاری که می خواهید انجام دهید) بنابراین حتما از این روش استفاده کنید.

این قبیل از صفحات نه تنها در ساختار کلی سایت نقش و رتبه بالایی دارند، بلکه همیشه محتویات درون آن ها مختصر و عاری از لینک های دیگر است، بدین معنا که قرار نیست لینک سازی داخلی شما با ده ها لینک داخلی و خارجی دیگر در صفحه رقابت کند.

لینک سازی در صفحات نامتعارف

6) لینک سازی در فوتر

در این زمینه که آیا گوگل برای لینک های بخش فوتر سایت های ارزشی قائل است یا خیر بحث زیادی وجود دارد.

با در نظر گرفتن نکات بالا، در حالی که لینک دادن به سایت های خارجی در بخش فوتر ممکن است بی ارزش یا کم ارزش باشد، لینک دادن به صفحات داخلی در فوتر قطعا دارای ارزش قابل توجهی است (میزان این ارزش برای هر سایت متغیر است و بستگی به شرایط و فاکتور های مختلفی دارد).

از فوتر های داینامیک و قابل تغییر استفاده کنید و آن ها برای صفحات مختلف سایت خود به صورت شخصی سازی شده (در صورت امکان) استفاده کنید تا این قسمت از قالب سایت خود را برای موتور های جست و جو جذاب تر و کاربردی کنید.

لینک سازی در فوتر

7) استفاده از بردکرامبز

برای بسیاری از کاربران، ابزار های breadcrumbs تنها ابزار هایی برای جابجایی بین صفحات و منو های مختلف سایت هستند که به کاربران این امکان را می دهند بدون زدن دکمه بازگشت در نوار آدرس URL، به صفحه قبلی و جایی که می خواهند به آن بروند منتقل گردند.

با این حال این ابزار ها برای ساخت لینک درونی و استراتژی مربوط به آن عالی هستند. به کمک این ابزار ها نه تنها می توانید جریان تعادل ترافیک سایت بین صفحات را برقرار کنید، بلکه می توانید از متون ارتباطی و اصطلاحا anchor برای ارسال افراد به بخش خاصی که نیاز دارند استفاده کنید.

8) یادداشت تاریخچه لینک های داخلی

یک ژورنال و تاریخچه دقیق از تمامی فعالیت های خود در حوزه ایجاد لینک های درونی و استراتژی مربوط به آن داشته باشید و هر کاری که انجام دادید را در آن ثبت کنید.

داشتن یک تاریخچه از تمامی تلاش های خود در حوزه لینک سازی بعضی مواقع بسیار کاربرد دارد، به خصوص زمانی که بخواهید لیستی از تمامی لینک های درونی موجود در سایت مربوطه را در اختیار داشته باشد ( به عنوان مثال زمانی که بخواهید استراتژی های هدف گذاری کلیدواژه های خود را برای گروهی از صفحات خاص در سایت تغییر دهید، یا زمانی که متوجه می شوید که برخی کلیدواژه های خاص به نسبت سایر کلیدواژه ها بازخورد بهتری داشته و ترافیک ارگانیک بیشتری را به خود اختصاص داده اند.، و …)

داشتن تاریخچه کامل از لینک سازی به شما کمک می کند تا بدانید کدام صفحات سایت به خوبی از لینک های درونی و بین صفحه ای پر شده اند و کدام صفحات هنوز حاوی این لینک های درونی و استراتژی لینک سازی شما نیستند. از جمله دیتا های کاربردی و مناسبی که باید در این تاریخچه لینک سازی خود ثبت کنید عبارتند از:

علاوه بر این، تاریخی که لینک های درونی ایجاد شده اند را نیز مد نظر قرار داده و از آن تاریخچه ای داشته باشید چرا که در تعیین مدت زمان مورد نیاز برای بالا آمدن صفحات در نتایج موتور جست و جو و SERP کاربردی است. بدین ترتیب در صورت ایجاد تغییرات و بروز رشد مثبت می توانید بهینه بودن پروسه لینک سازی خود را ارزیابی و تغییراتی در آن ایجاد کنید تا در آینده بهره وری بالاتری داشته باشد.

همچنین می توانید دیتای مربوط به لینک های درونی سایت را از یک داشبورد ابزاری لینک سازی درونی استخراج کنید تا یک تاریخچه لینک مشابه ایجاد کنید، اما ممکن است دیتا کمی شلوغ و نا مرتب باشند. پس باید زمانی را اختصاص دهید تا همه این دیتا ها را مرتبط و دسته بندی نمایید. 

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط