از این 14 اشتباه رایج در گوگل آنالیتیکس اجتناب کنید

اشتباهات ساده در گوگل آنالیتیکس می توانند به سادگی با گزارشات سئو شما تداخل پیدا کرده و آن ها را دچار مشکل کنند. در اینجا قرار است یاد بگیریم چگونه از بروز رایج ترین اشتباهات گوگل آنالیتیکس اجتناب کنیم.

مرتکب شدن اشتباه در ابزار گوگل آنالیتیکس نباید شما را دچار ناراحتی کند. حتی افرادی که در حوزه سئو بسیار با تجربه هستند نیز گاهی این اشتباهات را در فعالیت های خود مرتکب می شوند. خبر خوب اینجاست که امکان شناسایی این مشکلات و حل کردن آن ها وجود دارد.

اشتباهات رایج در گوگل آنالیتیکس

به عنوان مثال کپی کردن تگ ها ممکن است منجر به افزایش آمارها در گوگل آنالیتیکس شود.

اگر رویداد یا ردیابی هدف (Goal tracking) اشتباهی را تنظیم کرده باشید، ممکن است گزارش دقیقی از ضریب تبدیل کاربران یا کلیک ها دریافت نکنید.

و اگر به خوبی دسته بندی های ترافیک فردی کاربران را شناسایی نکنید، ممکن است متوجه نشوید چه نوع ترافیکی از کاربران با موفقیت به سایت شما مراجعه می کنند.

در این بخش قرار است به ۱۵ اشتباه رایج در ابزار گوگل آنالیتیکس بپردازیم و نحوه پیدا کردن و حل آن ها را یاد بگیریم.

۱- داشتن بیش از یک کد ردیابی گوگل آنالیتیکس

داشتن بیش از یک مورد کد ردیابی گوگل آنالیتیکس در سایت منجر به گزارش بیش از حد دیتا می شود.

در نتیجه بعلت این گزارش اضافه یا بیش از اندازه، شما نمی توانید با دقت به ارزیابی عملکرد دقیق سایت خود در ابزار آنالیتیکس بپردازید.

حالا اگر به این فکر کنیم که شما از این دیتا برای تصمیم گیری های مهم خود استفاده کنید، همین اطلاعات غلط منجر به ایجاد استراتژی های اشتباه و ضعیف خواهند شد.

۲- ردیابی نکردن کلیک رویداد های مهم و اصلی در گوگل آنالیتیکس

اگر شما کلیک های درست و مورد نظرتان را ردیابی نکنید، در نتیجه دیتای دقیقی از عملکرد سایت خود در آنالیتیکس را در اختیار نخواهید داشت.

به عنوان مثال کاربران ورودی شما بر روی دکمه مخصوص B که در انتهای صفحه سایت شما است کلیک می کنند و این دکمه از دکمه A بسیار پایین تر قرار دارد. با این حال شما در حال ردیابی کردن کلیک های دکمه c هستید.

در اینجا شما دیتای مربوط به دکمه های A و B را از دست می دهید و عددی که برای آمار تبدیل خود به دست می آورید کاملا اشتباه است.

این مطلب را نیز بخوانید : افزایش رتبه سایت با جادوی سئوی وب سایت

۳- فیلتر نکردن ترافیک شرکت خودتان

تصور کنید اخیرا کار خود بر روی وب سایت یک مشتری جدید را آغاز کرده اید و ترافیک آن ها رو به رشد است. آیا این به معنای عملکرد خوب شما در زمینه سئو است؟

کمی صبر کنید. نگاه عمیق تری نسبت به گوگل آنالیتیکس داشته باشید و به بررسی آدرس آی پی هایی که از سمت شرکت خودتان هست بپردازید. اگر ترافیک ورودی سایت از سمت کمپانی خود شماست، باید این آی پی را در گوگل آنالیتیکس مسدود کنید.

گزارش کردن بازدید های سایت از آی پی خودتان منجر به کاهش دقت و کیفیت در دیتا می شود.

۴- ردیابی نکردن منابع خارجی ترافیک با تگ های UTM

برخی کمپین های تبلیغاتی در فضای اینترنتی نظیر کمپین های شبکه های فیس بوک و توییتر از تگ های یو تی ام استفاده می کنند.

اشتباهات گوگل آنالیتیکس- ردیابی نکردن utm

همچنین می توانید از تگ های یو تی ام در بیلبورد ها و تبلیغات تلوزیونی استفاده کنید (ممکن است اثرگذاری تبلیغ در این روش کم باشد اما به هرحال موثر است).

اگر از نصب بودن تگ های یو تی ام صحیح بر روی تبلیغات خود اطمینان حاصل نکنید، چطور ممکن است اطلاعاتی که گزارش می کنید دقیق باشند؟

۵- توجه نکردن به پارامتر های آدرس های URL

پارامتر های URL همگی فقط تا زمانی کاربردی و خوب هستند که ترافیک زیادی دریافت نکنند و تبدیل به یک مزاحمت نشوند. این بزرگی ترافیک تنها منجر به ایجاد گزارش هایی بسیار طولانی می شوند.

اگر می دانید که برخی پارامتر های آدرس URL نباید ردیابی شوند، حتما آن ها را در گزارش های گوگل آنالیتیکس فیلتر نمایید.

اشتباهات گوگل آنالیتیکس-پارامترهای url

با فیلتر کردن این پارامتر های آدرسی به شکل منطقی و درست می توانید دقت ردیابی را بهبود بخشیده و مدل های ارتباط دهی بهتری را برای ترافیک جست و جوی خود بسازید.

۶- نادیده گرفتن برخی منابع ورود سایت در ترافیک

زمانی که شما برخی منابع ترافیک سایت خود را نادیده می گیرید، در واقع بخشی از دیتای کاربردی برای تصمیم گیری های مهم را از دست می دهید.

به عنوان مثال اگر شما فقط به گزارش های سطحی (در تمامی نسخه های آنالیتیکس ۴.۰ و کمتر) در بخش Acquisition > All Traffic > Channels توجه کنید، شما فقط در حال بررسی تمامی کانال هایی هستید که خود آنالیتیکس آن ها را گزارش می کند.

اما اگر کمی عمیق تر به دیتا نگاه کنید (به عنوان مثال به بخش سرچ ارگانیک به جای سرچ مستقیم و شبکه های اجتماعی بروید) امکان مشاهده عملکرد مرتبط با ترافیک جست و جوی ارگانیک وجود دارد.

این یک راه عالی جهت مشاهده عملکرد وب سایت و اطمینان حاصل کردن از فعالیت درست و مناسب بخش سئو شما است.

۷- استفاده از کد های ردیابی قدیمی و از تاریخ مصرف گذشته

زمانی که یک وب سایت جدید طراحی می شود و کد ردیابی خود را با موارد جدید تر به روز رسانی نمی کنید (به خصوص اگر به جای گوگل آنالیتیکس از گوگل تگ منیجر استفاده می کنید) این ریسک وجود دارد که فعالیت شما تاریخ مصرف گذشته و قدیمی باشد.

به عنوان یک اقدام پیش گیرانه جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، همیشه اطمینان حاصل کنید که در حال استفاده از به روز ترین نسخه کد های ردیابی هستید.

ترافیک معمولا آمار  رو به بالا و  درحال رشد را نشان می دهد اما نمی دانید که دقیقا این ترافیک یکسان و مشابه از کجا وارد می شود. مگر اینکه بخواهید بررسی و کاوش عمیق تری را انجام دهید.

حتی در این صورت هم تشخیص دادن این مورد مشکل است. بنابراین باید از یک افزونه گوگل کروم برای پیدا کردن آن استفاده کنیم.

از افزونه گوگل کروم با نام Google tag Assistant جهت اطمینان حاصل کردن از اینکه کد های ردیابی مشابه استفاده نمیشود بهره بگیرید.

این مورد با کمک یک تگ قرمز رنگ در داخل افزونه نمایش داده می شود.

۸- نادیده گرفتن نشانه های Scraping ( کپی محتوای سایت)

پدیده Scraping یکی از علل احتمالی برای دیتا های بزرگنمایانه و غیر دقیق در گوگل آنالتیکس است. اگر سایت شما scrape شده و کپی برداری می شود و کد ردیابی آنالتیکس بدون تغییر باقی مانده باشد، ممکن است ترافیک یکسان و تکراری را در این ابزار مشاهده کنید.

اشتباهات رایج در گوگل آنالیتیکس- web-scrapping

اگر متوجه حجم زیادی از ترافیک در گوگل آنالتیکس از این وب سایت ها شدید، این دامنه ها را در زمینه scrape کردن محتوی بررسی و آنالیز کنید.

چنین کاری می تواند به شما کمک کند تا از این خطر فرار کنید. اگر متوجه حجم قابل توجهی از محتوی خود شدید باید دوباره بررسی کرده و مطمئن شوید کد ردیابی خودتان به سایت جدید منتقل نشده باشد.

۹- تغییر ندادن http:// به https:// در پنل ادمین گوگل آنالتیکس

اگر در حال انتقال سایت هستید باید مطمئن شوید که پنل ادمین شما نیز از http:// به https:// تغییر پیدا کند. این کار به جهت اطمینان حاصل کردن از ردیابی دقیق و درست دیتای مربوط به ترافیک، ضروری است.

اشتباهات گوگل آنالیتیکس-عدم توجه به https

اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است اضافه کردن گزارش دیتای خود در ابزار ردیابی گوگل آنالتیکس را نادیده بگیرید.

۱۰- نادیده گرفتن ترافیک مرتبط با اسپم و بات

ترافیک مرتبط با اسپم و ربات ها یکی دیگر از مواردی است که باید نادیده گرفته شود. اگر تاثیر احتمالی اسپم و ترافیک بات را نادیده نگیرید، به شکل منفی و بدی بر روی دقت گزارش و ردیابی در گوگل آنالتیکس تاثیر می گذارد.

در زمینه ترافیک مربوط به اسپم و بات باید بگوییم که در نظر نگرفتن این مورد می تواند منجر روند بیش از حد افزایشی عملکرد ترافیک سایت در ابزار ها شود و دیتایی که ریپورت می کنید غیر دقیق خواهد بود. دلیل این موضوع نیز آن است که ترافیک بات و اسپم به عنوان یکی از منابع دقیق ترافیک به حساب نمی آید.

به همین دلیل است که باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که استراتژی های سئو شما بر اساس ترافیک و یوزر های واقعی باشد، نه اسپم و بات ها.

11- نادیده گرفتن نام هاست ها در نشانی های URL

گوگل آنالتیکس به صورت پیش فرض نام هاست ها را در آدرس یو ار ال دخیل نمی کند. زمانی که با چندین زیر دامنه کار می کنیم ممکن است چنین چیزی ما را دچار مشکل کند، چرا که نمی توانید کاملا مطمئن شوید که ترافیک دقیقا وارد کدام بخش ها می شود.

اشتباهات گوگل آنالیتیکس-عدم توجه به پارامترهای آدرس

همیشه باید مطمئن شوید که ۱۰۰ درصد از بخش های دریافت کننده ترافیک آگاه هستید.

حداقل شما همیشه نسبت به این که در هر نام هاست در آدرس های یو ار ال خود چه رخ می دهد آگاه هستید.

12- ردیابی نکردن تمامی زیر دامنه ها در پروفایل های Property

نادیده گرفتن دوباره نویسی های آدرس های URL می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود.

به عنوان مثال فرض کنید دیتای شما شامل پارامتر هایی می شود که همگی از آدرس های URL متعددی از سایت مورد نظرتان هستند که ممکن است ترافیک غیر دقیقی را گزارش کنند چرا که بر اساس پارامتر های سوالات و سرچ های زیادی، آدرس های URL  های متعددی برای یک صفحه وجود دارد.

زمانی که این اتفاق رخ می دهد و شما آن را نادیده می گیرید، ریسک ریپورت کردن دیتای غیر دقیق را افزایش داده اید.

همیشه یک حسابرسی کوچک از پارامتر های URL خود در گوگل آنالتیکس داشته باشید تا در گزارش دادن دیتا دچار مشکل نشوید. بدین ترتیب اگر موارد عجیبی در یک یا دو ماه گذشته بر روی دیتای شما تاثیر داشته باشند وارد گزارشات شما نمی شوند.

13- آنالیز نکردن پروفایل هایی که باید مد نظر قرار گرفته شوند

وقتی که برای اولین بار گوگل آنالتیکس خود را راه اندازی می کنید، یک پروفایل دارید که باید از آن استفاده کنید. با این حال به مرور زمان امکان استفاده از بیش از یک پروفایل برای شما وجود دارد که این موضوع به هدف اصلی از داشتن هر پروفایل بر می گردد.

حالا تصور کنید که شما یک پروفایل پیش فرض برای آنالیز های پایه ای دارید. حالا با گذشت زمان تصمیم می گیرید دو یا چند پروفایل طراحی کنید تا موارد خاصی را به شکل جدا اندازه گیری کنید.

ممکن است در طول انتقال یک سایت اتفاقی رخ داده باشد که شما از دقیق بودن دیتای خود مطمئن نباشید و به آن شک کنید. یا شاید هم می خواهید از نو شروع کنید.

با توجه به امکان ایجاد چندین پروفایل گوگل آنالتیکس هر دو مورد بالا محتمل هستند.

اما مواظب باشید! به راحتی فکر نکنید که حتما پروفایل درست را در اختیار دارید.

اگر نمی دانید در حال استفاده از کدام پروفایل هستید، حتما از وب مستر یا برنامه نویس خود در این زمینه سوال کنید. این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا پروفایل گوگل آنالتیکس شما همان پروفایلی است که باید مد نظر قرار داده و با آن کار کنید یا خیر.

14- نادیده گرفتن دوباره نویسی و پارامتر های اضافی

این یک سناریو خاص است که بروز آن به موارد متعددی بستگی دارد، چرا که به این بستگی دارد که چه زمانی در حال ردیابی دیتا در گوگل آنالتیکس هستید.

اشتباهات گوگل آنالیتیکس-عدم توجه به زیردامنه

اگر در حال ردیابی کردن زیر دامنه های متعددی باشید، ممکن است در گوگل آنالتیکس بسیار غافلگیر شوید. بنابراین بهتر است همه چیز را در همین ابزار گوگل و با دقت ردیابی کنید.

این اشتباه می تواند خسارات مرتبط با مشکل نام هاست که بالاتر گفتیم را به مراتب تشدید کند. اگر نمی دانید که این زیر دامنه ها در حال ارسال ترافیک به سمت شما هستند، چطور می توانید دیتا را با دقت ردیابی کنید؟ این کار تقریبا غیر ممکن است!

به همین خاطر است که باید مطمئن شوید تمامی مواردی که به سمت شما ترافیک ارسال می کنند را در ابزار گوگل آنالتیکس ارزیابی می کنید.

همیشه در حال ردیابی و بررسی دیتا باشید

همیشه باید در گوگل آنالتیکس در حال ردیابی و تحلیل دیتا باشید و قوانینی که در بالا به آن اشاره کردیم را رعایت کنید و بدین ترتیب از بروز مشکلات و تحلیل دیتای غیر درست اجتناب خواهید کرد.

در حالی که بسیاری از متخصصان حوزه سئو نسبت به ردیابی دیتا بسیار حساس هستند، اما برخی این حساسیت را ندارند. وقتی این حساسیت وجود نداشته باشد و به نکات ریز دقت نکنید ممکن است دیتای نادرستی را تحلیل کرده و تصمیمات دقیقی اتخاذ نکنید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط