چگونه یک وبسایت تجاری کاربرپسند ایجاد کنیم؟

اینترنت از قرن نوزده به شکل ساده ای شروع به کار کرد و از آن زمان تاکنون رشد بسیار زیادی داشته است و درحال حاضر یکی از سود آورترین بخش های جامعه در قرن فعلی به حساب می آید. با این حال، این که یک کسب و کار تا چه حد بتواند از این ابزار برای افزایش درآمد و رشد خود استفاده کند به عملکرد و جذابیت وب سایت آن بستگی دارد. وب سایت کسب و کار های موفق به گونه ای است که کاربران را با رضایت در خود نگه می دارد؛ به چنین سایت هایی به اصطلاح سایت یوزر فرندرلی یا همان سایت کاربر پسند گفته می شود.

وب سایت های تجاری باید حتما ظاهر و طراحی کاربر پسندی داشته باشند و دلیل این موضوع نیز کاربرد و هدف آن ها در تسهیل پروسه های انتقال پول، سرویس دهی و ارائه محصولات در فضای اینترنت با سهولت بالا است. از آن جایی که زمان توجه یک کاربر در وب سایت به طور میانگین ۸ ثانیه است، هر دارنده وب سایتی باید مطمئن شود که سایت کاربر پسندی دارد و­ به راحتی بازدید کننده های خود را از دست نمی دهند؛ چرا که رقبای زیادی در این فضا فعالیت می کنند.

۱- از یک طراحی UX استفاده کنید

تجربه کاربری یا همان UX فقط مربوط به زیبایی سایت نمی شود. بلکه تجربه کاربری به معنای به دست آوردن نتایج معنادار و سهولت استفاده از یک سرویس و وب سایت می شود. گذشته از نظرات شخصی عموم، حقیقت این است که کیفیت فضای یک وب سایت بر ذهن و عملکرد بازدیدکنندگان آن پلتفرم اثر می گذارد.

در طراحی سایت از یک طراحی یوایکس کمک بگیرید

طراحان تجربه کاربران یا همان UX، پروسه کامل مربوط به ورود و استفاده مشتریان از سایت شما را آنالیز کرده و مفاهیمی را طراحی می کنند که به شما در رسیدن به نتیجه و هدف خود کمک خواهند کرد.

۲- انتخاب مشتریان را به عنوان مرکز توجه خود در نظر داشته باشید

این که به شما پیشنهاد دهیم تمرکز خود را بیشتر بر روی نیاز های مشتریان خود قرار دهید ممکن است در نگاه اول یک پیشنهاد کلیشه ای و واضح باشد. همه ما می دانیم که هدف هر کسب و کاری برطرف کردن نیاز ها و خواست مشتریان است و یک وب سایت تجاری نباید خود را از این هدف دور کند.

با این حال، بسیاری از دارندگان وب سایت های تجاری، سایت خود را بر اساس علایق شخصی خود طراحی می کنند و در این پروسه توجه خاصی به مراحلی که مشتریان باید طی کنند و همچنین نیاز های آن ها ندارند. بنابراین شکست خوردن بسیاری از کسب و کار های اینترنتی جای تعجب ندارد.

پس به عنوان دارنده یک وب سایت تجاری در اینترنت باید تمرکز خود را بر روی علایق مشتریان بگذارید و چند قدم مهم را بردارید:

– قرار دادن محصولات یا سرویس هایی که مورد نیاز جامعه هدف شما باشند

– استفاده از تمامی درگاه های پرداختی محبوب در جامعه هدف شما

– داشتن وب سایتی که در آن جابجایی بین بخش های مختلف آسان باشد

۳- تمامی اطلاعات ضروری را ارائه کنید

وب سایت تجاری باید تمامی اطلاعات ضروری که برای کاربران شما مهم است را در اختیارشان قرار دهد. از جمله این اطلاعات می توان به موارد زیر پرداخت:

– سیاست های مربوط به بازگشت کالا و وجه

– اطلاعات تماس بخش پشتیبانی مشتریان

– شرایط و قوانین

– درباره ما

اگر وب سایت شما چنین بخش هایی ندارد باید آن را به روز رسانی کرده و این بخش ها حتما به سایت اضافه شوند.

برای این که سایت تجاری شما بیشتر کاربرپسند شود، باید مطمئن شوید که مشتریان شما با شرایط و قوانین آن آشنا هستند تا حس این که ممکن است تصمیم نامطمئنی بگیرند از ذهنشان خارج شود.

۴- پشتیبان آنلاین

آیا گزینه چت زنده و آنلاین را در سایت تجاری خود قرار داده اید؟ اگر پاسخ شما منفی است، باید از یک طراح وب بخواهید تا این گزینه را در سایت شما فعال کند. 

دلایل داشتن چنین قابلیتی در سایت چیست؟

– ارتباط مستقیم مشتریان با شما با چنین قابلیتی سریعتر است

– می توانید در پروسه تصمیم گیری به مشتریان خود کمک کنید

– یک راه بسیار خوب جهت تعامل با مشتریان خود خواهید داشت که به شما کمک می کند بیزینس خود را به شکلی که کاربران آن را می پسندند گسترش دهید.

بیشتر پلاگین های پشتیبانی آنلاین سایت ها با قیمت های مناسب و یا رایگان در دسترس هستند. بنابراین قرار دادن چنین قابلیتی در سایت خود هزینه زیادی برایتان به همراه نخواهد داشت.

۵- وب سایتی که برای پلتفرم موبایل مناسب باشد

تحقیقات نشان داده اند بیش از ۵۰ درصد مرورگر ها در داخل گوشی های هوشمند فعال هستند. برای به دست آوردن توجه مخاطبین هدف خود باید از داشتن وب سایتی که مناسب مرورگر های نسخه موبایل است اطمینان حاصل نمایید.

طراحی سایت موبایل فرندلی

داشتن چنین وب سایتی دارای مزایای خاص خود است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

– استفاده راحت و بهتر

– افزایش فروش

– افزایش سرعت بارگذاری صفحات

– رنکینگ گرفتن بهتر در موتور های جست و جو

۶- توسعه دهندگان قابل اعتماد را استخدام کنید

کمپانی های طراحی سایت و توسعه دهندگان وب نباید فقط برای انجام یک پروژه استخدام شوند. باید آن ها را برای این که دائما به شما کمک کنند استخدام کنید تا سایت را روز به روز بهبود بخشیده و امکانات جدیدی به آن بیافزایند. بدین ترتیب آن ها می توانند همیشه کارهایی را در راستای افزایش کیفیت و کاربر پسند بودن سایت شما انجام دهند تا میزان فروش شما رشد داشته باشد.

برخلاف عقیده و باور اکثر صاحبان کسب و کار ها، توسعه وب یک پروژه یک باره و کوتاه مدت نیست، بلکه هیچ وقت به اتمام نمی رسد. همچون فشن و هر حوزه دیگر تکنولوژی، دائما قابلیت ها و امکانات جدیدی برای وب سایت ها منتشر می شود و قرار دادن این قابلیت ها در سایت به شما کمک می کند در عرصه رقابت باقی بمانید.

تحقیقات زیادی نشان داده اند که اکثر کسب و کار های تجاری به خاطر نداشتن وب سایت مناسب شکست می خورند. بنابراین باید حتما طراحان و توسعه دهندگانی را استخدام کنید که با قابلیت ها و عناصری که به رشد فروش شما کمک می کنند آشنا باشند.

جمع بندی

داشتن یک سایت تجاری کاربر پسند برای رشد فروش ضروری است. بنابراین سعی کنید تمامی نکات گفته شده در این مقاله را برای ساخت و توسعه وب سایت تجاری تان مد نظر قرار دهید تا به کمک آن به هدف خود که درآمدزایی است برسید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط