آشنایی با ابزار Google Analytics event tracking در گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیجر Google Tag Manager ابزار قدرتمندی است که به کمک آن به راحتی می توان به مدیریت و رصد تگ ها، رویداد ها و رفتار کاربر در سایت پرداخت. در این مقاله میخواهیم راه اندازی و استفاده از ابزار رصد رویداد در تگ منیجر گوگل Google Analytics Event Tracking را آموزش دهیم.

به کمک این ابزار شما می توانید، با رصد رفتار کاربر در سایت، به طور دقیق قسمت های جذاب یا خسته کننده برای کاربر را تشخیص دهید.

آشنایی با ابزار Google Analytics event tracking در تگ منیجر

ابزار گوگل با نام Google Analytics event tracking به شما امکانات متنوعی از قبیل بررسی میزان کلیک ها، اسکرول ها، ثبت فرم ها و بسیاری از فعالیت های دیگر کاربران را می دهد؛ البته به همه این رفتار ها در این ابزار events گفته می شود که در بخش اطلاعات ابزار Analytics event tracking نمایش داده می شوند.

راه اندازی این ابزار گوگل می تواند خسته کننده باشد، به خصوص اگر از کد های اسنیپت درون خطی در سایت خود استفاده می کنید.

چرا بررسی و ردیابی فعالیت های سایت از طریق گوگل تگ منیجر (GTM) بهتر از روش های دیگر است؟

برای شروع باید بگوییم که در وقت مورد نیاز برای تولید گزارشات صرفه جویی می شود. پس از این که نصب اولیه تگ منیجر به اتمام برسد، دیگر نیاز به اضافه کردن کد های بیشتر برای بررسی و مانیتور کردن فعالیت های سایت وجود ندارد.

در ادامه چند دلیل دیگر مبنی بر این که چرا باید نظارت سایت را به کمک تگ منیجر انجام داد آورده ایم:

با کمک فعال کننده های شرطی خاص Triggers می توانید تگ های مورد نظر خود برای فعالیت های خاص را در صفحات مختلف فعال کنید تا بدین ترتیب کد مربوط به نظارت رویداد ها در هر صفحه قرار نداشته باشند.

 

یک تریگر (فعال کننده) خاص برای کلیک بر روی لینک ها ایجاد کنید که توجه آن بر روی کلیک ها در سایت باشد، آن هم زمانی که آدرس لینک در دامنه شما نیست. ترفند حرفه ای: دو متغیر click URL و Page path را به برچسب مربوطه در رویداد خود اضافه کنید تا متوجه شوید بر کدام لینک های خروجی کلیک شده و این اتفاق در کدام صفحات سایت افتاده است.

با استخراج فایل JSON از درون container در تنظیمات ادمین، می توانید زمینه های داینامیک نظیر آی دی آنالیتیکس یا نام دامنه را ویرایش کنید. این کار در ویرایشگر متن انجام می شود و سپس تنظیمات این container را به یک مورد دیگر ایمپورت نمایید (در ادامه بیشتر پیرامون این موضوع صحبت می کنیم).

راه اندازی گوگل تگ منیجر GTM

در اینجا اطلاعات و راهکار های مورد نیاز برای شروع کار با ابزار GTM نظارت بر رویداد ها را با هم مرور خواهیم کرد:

ابزار گوگل تگ منیجر را در وب سایت خود راه اندازی کنید

ابتدا Google analytics را به تگ منیجر خود بیافزایید و در تمامی صفحات فعال کنید. اگر ترجیح می دهید google analytics را به دلیل تنظیمات gtag.Js خود، خارج از تگ منیجر نگه دارید و یا هر دلیل دیگری، فقط باید اطمینان حاصل کنید که فعالیت events شما پس از بارگذاری آنالیتیکس پایه فعال شود.

نصب گوگل تگ منیجر

 

تگ های نظارت بر روی رویداد ها ایجاد کنید

در زمینه نام گذاری رویداد ها به خوبی فکر کنید و برای هر پارامتر نام خاصی را انتخاب کنید که منطقی و مشخص باشد. مثال زیر را ببینید:

ساخت تگ های رویداد در گوگل تگ منیجر

تگ ها را برای تریگر های خاص و مشخص شده فعال کنید

پس از فهمید این موضوع که چه پارامتر های رویدادی را نیاز داریم تا به گوگل آنالیتیکس بفرستیم، باید شرایط و پیش شرط هایی را ایجاد کنیم تا برای ارسال آن ها فعال باشند.

در مثال مربوط به کلیک بر روی لینک ایمیل، ما فعال کننده های رویداد (عملیاتی که با آن یک رویداد فعال می شود) مورد نظر را برای تمامی صفحات، جایی که یک لینک توسط آدرس URL کلیک شده باشد فعال می کنیم. در اینجا لینک هایی که با mailto: شروع شوند را هدف قرار می دهیم.

 

باید container خود را پیش نمایش، debug و سپس منتشر کنید

پس از تایید تگ رویداد ها و تریگر های مورد نظر، پیشنهاد می کنیم تگ منیجر را بر روی حالت پیش نمایش قرار دهید تا در این حالت ایرادات مشخص شده و آن ها را برطرف کنید و رویداد های سایت را به شکل زنده و در گوگل آنالتیکس مشاهده نمایید.

پس از این که تمامی این فعالیت ها به خوبی در محیط پیش نمایش عمل کردند، می توانید از حالت پیش نمایش خارج شده و تگ منیجر جدید خود را فعال کنید.

تبریک می گوییم، حالا شما نظارت بر روی رویداد های سایت را به کمک تگ منیجر گوگل فعال کرده اید.

ابزار دیباگ برای نمایش رویداد های فعال شده توسط اهرم ها

شما می توانید رویدادهایی که با تریگر ها فعال شده اند را به صورت زنده در گوگل آنالیتکز ببینید.

نمایش رویداد های فعال شده در آنالیتیکز

ایجاد قالب ابزار نظارت بر روی رویداد های تگ منیجر گوگل:

آیا این امکان وجود دارد بدون نیاز به ایجاد تمامی رویداد های پایه توسط خودمان، از قالب های از قبل طراحی شده استفاده کنیم؟

بله این امکان وجود دارد. سایت های مختلفی این قالب ها را ارائه می دهند که با یک جستجو می توانید قالب مناسب برای سایت خود را پیدا کنید.

نظارت بر روی رویدادها برای گوگل آنالتیکس

ما همیشه عاشقان دیتا بوده ایم و خواهیم بود. هیچ چیز جذاب تر از این نیست که یک روند خاص را برای مشتریان خود در دیتای بیش از حد و بزرگشان آشکار کنیم.

خوشبختانه ما در عصری زندگی می کنیم که بازاریابی مبتنی بر دیتا است و گوگل آنالتیکس امکانات ناتمامی را به ما جهت بررسی فعالیت و رفتار بازدیدکنندگان نشان می دهد.

تفسیر کردن این دیتا جهت تعیین این موضوع که آیا وب سایت به اهداف بازاریابی خود می رسد یا خیر ممکن است گاهی اوقات سخت و طولانی باشد.

علاوه بر این، نگاه کردن به انواع ترافیک ورودی، دموگرافیک ها و ابزار ها نمی تواند به تنهایی تمام آن چه که باید از کاربران در اختیارتان قرار دهد؛ برای رسیدن به نرخ تبدیل بالاتر بازدیدکننگان به مشتریان به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. کلید مربوط به این ابعاد از دیتا، بازبینی و نظارت بر رویداد های سایت یا همان Event tracking است.

 

انجام این کار با گوگل آنالتیکس بسیار بهینه و موثر بوده تا بتوان رفتار کاربران را فهمید و اینکه متوجه شویم وب سایت ما چگونه به کاربران و بازدیدکنندگان خود اطلاعات و ارزش در مورد کسب و کار را می رساند.

به کمک Event tracking در گوگل تگ منیجر شما می توانید اطلاعات جزئی و ریزی را در مورد نحوه تعامل کاربران با عناصر مختلف سایت به دست آورید و فعالیت های فردی در صفحات مختلف را دنبال نمایید.

Event tracking دقیقا چه می کند؟

نظارت بر رویداد ها با گوگل آنالتیکس به شما اطلاعاتی در مورد رویداد های خاص سایت می دهد که تقریبا به هر چیزی از وب سایت ربط دارند.

این کار فقط به دیدن تعداد افرادی که از سایت شما بازدید کرده یا بر روی لینک عضویت فیس بوک کلیک می کنند محدود نمی شود. بلکه یک دید عمیق و بهتر از رویداد های خاصی که توسط کاربران اتفاق می افتند خواهید داشت.

شما می توانید رویداد ها را با هر نام و عنوانی که دوست دارید تعریف کنید – از یک کلیک تکی در ناحیه فوتر سایت یا پخش ویدیو گرفته تا بازدید عمومی از یک صفحه خاص. شما می توانید بر اساس نیاز هایی که دارید و آنچه به دنبالش هستید، رویداد ها را تعریف کنید تا اطلاعات مورد نظر جمع شوند.

چگونه Event tracking را در وب سایت خودم فعال کنم؟

قدم اول: تصمیم بگیرید چه فعالیت هایی را باید ردیابی کنید

در این زمینه پیشنهاد می کنیم به اهداف بازاریابی خود فکر کنید. 

قدم دوم: کد مورد نظر را اضافه کنید

این کد باید به کمک یک لینک در سایت شما اضافه شود. در اینجا کد پایه که باید با آن کار را آغاز کنید آورده شده است (این کد مربوط به ردیابی خود گوگل آنالتیکس است):

onClick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Category’, ‘Action’, ‘opt_label’, ‘opt_value’]);”

اگر سایت شما از آنالتیکس universal استفاده می کند (که رایج ترین نوع به حساب می آید) باید از این کد استفاده کنید:

ga(‘send’,’event’,’category’,’action’,’opt_label’, opt_value)

در این جا متغیر های خاصی وجود دارند که رویداد های مورد نظر جهت ردیابی را می توان به کمک آن ها تغییر داد:

 

  • متغیر Category: دسته بندی رویداد ها در گروه های ردیابی مختلف
  • متغیر Action: کاری که کاربر انجام می دهد
  • متغیر Label: متمایز کردن این رویداد از موارد دیگر (دلخواه)
  • متغیر Value: ارزش دلاری این رویداد (دلخواه)

مثال: در این مثال کاربران قرار است موارد خاصی را دانلود کنند:

  • متغیر Category: downloads
  • متغیر  Click: Action
  • متغیر Whitepaper:Label
  • متغیر 0:Value

حالا کد زیر را باید تنظیم کرد:

<a href=”http://www.desiredlinkhere.com”||| onClick=”_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘downloads’, ‘click’, ‘whitepaper’, ‘0’]);”|||> Name of Link Here</a>

قدم سوم: رویداد های خود را به اهداف متصل کنید (دلخواه)

پس از راه اندازی سرویس نظارت بر روی رویداد ها، می توانید اهدافی را برای وب سایت خود به کمک پنل ادمین تعریف کنید. این یک قابلیت قابل شخصی سازی شدن است و می توانید هر نوع هدفی را مرتبط با کمپین یا تلاش های خود در بازاریابی انتخاب کنید.

یک هدف شخصی می تواند مجموعه ای از رویداد ها باشد یا یک لینک مقصد یا یک رفتار خاص.

اگر قصد دارید از اهداف و رویداد ها استفاده کنید، باید حواستان به دسته بندی کردن و برچسب گذاری رویداد ها باشد. باید سعی کنید یک الگو نام گذاری ویژه را برای رویداد های خود در نظر بگیرید و آن را رعایت کنید.

در اینجا می گوییم چگونه باید event tracking را با اهداف گوگل آنالتیکس همگام سازی کنید:

اطلاعات هدف در گوگل تگ منیجر

چگونه نتایج را مشاهده می کنم؟

پس از اتمام کار و شروع event tracking، پیشنهاد می کنیم یک داشبورد مناسب برای خود طراحی کنید (‌در این زمینه استفاده از google data studio را پیشنهاد می کنیم که در مقاله ای از نکات مثبت آن گفته ایم).

همچنین می توان به گوگل آنالتیکس رفت: اگر بر روی تب behavior کلیک کنید و به بخش events بروید و گزینه overview را انتخاب نمایید، امکان مشاهده رویداد هایی که ردیابی شده اند وجود دارد و در اینجا نحوه عملکرد آن ها را مشاهده کنید.

اگر بر روی گزینه action و label کلیک کنید، جزئیات دقیق تری از نوع رویداد و عملکرد کردی پیش رویتان خواهد بود.

 

نمایش رویداد ها و منبع آن در گوگل آنالیتیکز

پس از راه اندازی رویداد ها، می توانید از صفحه overview کلی سایت خود استفاده کنید و به کمک تب های خاص به بررسی ۵ رویداد مهم خود بپردازید.

همچنین با استفاده از ابعاد ثانوی می توانید آنالیز دقیق تری از رویداد های خود داشته باشید و بدانید رایج ترین رفتار های کاربران در سایت چه هستند.

به عنوان مثال ممکن است مشتاق باشید بدانید در ترافیک فیس بوک شما چه می گذرد و یا چند لینک از گوگل وارد سایت شما می شوند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

آژانس دیجیتال مارکتینگ همیار سیستم

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط