بهبود رتبه برند در گوگل

چرا رتبه اول صفحه جستجو گوگل مهم است؟

زمانی که افراد نام تجاری و برند یک شرکت را جستجو می‌کنند، مدیران آن شرکت انتظار دارند اطلاعاتی که خود در اینترنت قرار داده اند در اختیار مخاطبان قرار گیرد. زمانی که فردی می‌خواهد اطلاعات بیشتری در مورد یک برند به دست آورد، احتمالا در قدم اول نام شرکت را در گوگل جستجو می‌کند. چیزی که فرد در صفحه اول مشاهده می‌کند نقشی حیاتی در شهرت آن شرکت در فضای مجازی دارد.

اگر فرد در فرآیند جستجوی خود اطلاعات مثبتی پیدا کند، این موضوع گام اول بزرگی در ایجاد رابطه مشتری با برند خواهد بود. اگر اطلاعات منفی جایگاه بالایی در جستجو داشته باشند، برند فرصت خود برای تاثیر گذاری بر مشتری را از دست می‌دهد. یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که 22 درصد از مشتریان در صورت مشاهده مطالب منفی در مورد یک برند از خرید خود پشیمان می‌شوند.

چگونه رتبه برند را در موتور های جست جو بهبود دهیم؟

به دلیل اهمیت صفحه اول جستجوی نام برند، در این جا به موضوعاتی می‌پردازیم که بهتر است در جستجوی نام برند در صفحه اول ظاهر شوند. طبیعی است که برندها به صلاحدید خود باید تلاش کنند به صفحه اول جستجوی نام برند خود شکل دهند و می‌توانند از این اطلاعات به صورت برگ برنده خود در این کار استفاده کنند.

برای این که بتوانیم رویکردی علمی در کار خود داشته باشیم، ما به جمع آوری اطلاعات صفحه اول جستجوی 500 نام برند و تحلیل آنها پرداخته‌ایم. از لحاظ مدیریت برند، این اطلاعات می‌تواند به کشف نکات اصلی و حوزه‌های تمرکز در صفحات اول جستجو کمک کند، همچنین می‌تواند منابعی را نشان دهد که می‌توانند محتوای منفی را به صفحات بعدی منتقل کنند.

بررسی رفتار گوگل با برند

موضوع رفتار گوگل در برابر برندها و شناسایی روندها از جانب گوگل، یکی از مطالب جالبی است که به روش‌های متفاوتی بررسی شده است. در سال 2012، ما به بررسی پر تکرار ترین عبارات در مورد برندها در فرآیند تکمیل خودکار گوگل (Google’s Autocomplete) پرداختیم و سپس در سال 2013 همین تحلیل را برای برندهای شخصی با استفاده از نام مدیرعامل در بخش تکمیل خودکار گوگل انجام دادیم.

در این مطالعه، از فهرست INC 5000 شرکت‌های با رشد سریع در ایالات متحده به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده شده است. شرکت‌ها به ترتیب در فهرست بررسی شده اند، همچنین شرکت‌هایی که موجب مجموعه ای ترکیبی و مبهم از نتایج جستجو می‌شوند از فهرست حذف و جایگزین شدند. برای مثال شرکت پودیم (Podium) یکی از این شرکت‌ها بود، در واقع واژه پودیوم به معنی محل سخنرانی نیز هست، این موضوع نتایج جستجوی متنوع و بی ربطی ایجاد می‌کند و بنابراین تصمیم گرفته شد از فهرست شرکت‌های ما حذف شود.

در ادامه ما به ثبت متن‌های نمایش داده شده برای این 500 شرکت در سایت گوگل پرداختیم و اطلاعات صفحات جستجو را جمع آوری کردیم. برای نتایج جستجوی اورگانیک صفحه اول در هر جستجو، ما به مرتب سازی آدرس‌ها، موقعیت این آدرس‌ها، عنوان، خلاصه متن، امتیاز ستاره داده شده (در صورت حضور در جستجو) و تعداد بررسی‌ها (در صورت حضور در جستجو) پرداختیم.

در ادامه تلاش کردیم به برجسته کردن نتایج بپردازیم. با این مجموعه عظیم از اطلاعات، در نهایت توانستیم اطلاعات را با روش‌های مختلفی تحلیل کنیم و خروجی‌های زیر را به دست آوریم.

لینکدین پادشاه رتبه های برتر گوگل است.

لینکدین در جستجوی نام برند بسیار قابل مشاهده است. این سایت در جستجوی برندهای تحلیل شده بسیار تکرار شده است و در صفحات اول 381 شرکت از پانصد شرکت تحلیل شده قابل مشاهده بوده است.

تاثیر لینکدین در بهبود رتبه برند

به عنوان بخشی از استراتژی کلی شبکه اجتماعی، لینکدین معمولا مورد کم لطفی قرار می‌گیرد و در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. با وجود این که لینکدین نمی‌تواند مشابه پلتفرم‌های اجتماعی دیگر جذاب باشد، این شبکه نکته ای دارد که باید به آن دقت شود. لینکدین می‌تواند نتایج جستجوی صفحه اول نام برند 76 درصد از شرکت‌ها را بهبود دهد.

متقاضیان شغل، مشتریان احتمالی، سرمایه گذاران و بسیاری دیگر به سراغ صفحه لینکدین شما می‌روند تا اطلاعات بیشتری در مورد سازمان شما بدست آورند. این موضوع باعث می‌شود که اهمیت توجه و فعالیت حرفه ای سازمان در لینکدین زیاد شود.

بررسی‌ های گلس دور (Glassdoor) اهمیت زیادی دارند

گلس دور سومین سایت پر تکراری است که در بررسی ما مشاهده شده است (فیس بوک در جایگاه دوم قرار دارد، اما بیشتر برندها فعالیت خوب و حرفه ای در فیس بوک داشته اند). گلس دور در نتایج جستجوی صفحه اول 230 شرکت از 500 شرکت مشاهده شده است و در 81 مورد از این شرکت‌ها، گلس دور چندین بار در صفحه اول جستجو ظاهر شده است.

تاثیر بررسی های گلس دور در بهبود رتبه برند

از میان این شرکت‌ها، 199 مورد به صورت یک خلاصه غنی در نتایج جستجو نشان داده شده اند. ما در کنار بررسی خود، تحلیل‌های اضافی دیگری نیز بر روی نمره‌های نشان داده شده در جستجو انجام دادیم تا میزان عملکرد برند بر روی سایت را اندازه گیری کنیم. اطلاعات جمع آوری شده نشان می‌دهند که نمره‌های شرکت‌ها به طور میانگین 3.4 است.

بعضی از این شرکت‌ها تا کنون تنها یک بار از جانب کاربران بررسی شده بودند و بعضی تا 217 بررسی در سایت گلس دور داشته اند. این موضوع نشان می‌دهد که تنها در اختیار داشتن یک بررسی در سایت گلس دور می‌تواند برند را در صفحه اول جستجو به نمایش در آورد و بدین ترتیب یک خلاصه نمره دهی برای برند نمایش داده شود. نمودار بعدی توزیع نمره دهی شرکت‌های مورد بررسی در گلس دور را نشان می‌دهد.

نمودار نمره بررسی Glassdoor و رتبه سایت ها در گوگل

معمولا بعضی از شرکت‌ها در مورد عملکرد گلس دور سوالاتی دارند و معمولا شرکت‌ها می‌خواهند بدانند که آیا این سایت را از نتایج جستجوی خود خارج کنند یا برای بهبود آن تلاش کنند. اکنون حذف گلس دور از نتایج جستجوی برندها به موضوع غیرممکنی تبدیل شده است.

همان طور که می‌توان در اطلاعات جمع آوری شده مشاهده کرد، گلس دور در صفحه اول 46 درصد شرکت‌ها مشاهده شده است. بنابراین بهتر است شرکت‌ها به ایجاد یک فرهنگ سازمانی منصفانه و برخورد مناسب با کارکنان خود بپردازند تا بتوانند نتایج گلس دور در موتور جستجو را بهبود دهند.

حضور در سایت‌های نیازمندی

صفحات نیازمندی محل مناسبی برای ایجاد پروفایل برای برندها هستند. این صفحات اکنون برای 26 درصد از شرکت‌ها نشان داده می‌شوند. اگر شرکتی تا کنون چنین صفحاتی ایجاد نکرده است یا در چنین صفحاتی فهرست نشده است، یکی از گام‌های مهم برنامه ریزی حضور در این صفحات است. مشابه ویکی پدیا، Crunchbase می‌تواند توسط هر فردی اصلاح شود، اما خطر خرابکاری در این سایت‌ها چندان قابل توجه نیست.

کلید نمایش این صفحات در صفحه اول موتور جستجو، تکمیل آنها با حداکثر اطلاعات ممکن است. این بدان معنی است که خانه‌های نظیر تاریخ تاسیس، موقعیت جغرافیایی، آدرس، خبرها، مقالات و غیره تکمیل شوند. بهتر است این سایت‌ها با اطلاعات منحصربه فردی آماده شوند و از کپی کردن اطلاعات از منابع دیگر پرهیز شود.

در میان سرویس های فعال در ایران نیز، سایت های کاریابی مثل ایران تلنت و جابینجا و همین طور سرویس های مکان محور مثل کی کجاست می تواند در رتبه برند شما را در گوگل بهبود دهد.

پروفایل‌های اجتماعی بسیار اثرگذار هستند

ما تلاش کردیم شبکه‌های اجتماعی را در گروهی یکسان بررسی کنیم تا پرتکرار تر بودن در میان آنها را نشان دهیم. از جهت اولویت بندی، سایت‌هایی که بیشترین میزان تکرار در نمایش صفحات اول را داشته اند عبارتند از:

سایت‌های 4 تا 9 فهرست فوق در کمتر از 3 درصد از نتایج جستجوی شرکت‌ها مشاهده شده اند. بنابراین از لحاظ رتبه بندی اورگانیک (بدون مداخله تبلیغات)، تمرکز اصلی در شبکه‌های اجتماعی باید بر لینکدین، فیس بوک و توئیتر باشد. پس از آن سایت‌های دیگر باید زمانی مورد توجه قرار گیرند که ارتباط زیادی به فضای فعالیتی برند دارند.

چه سایت هایی بیشتر دیده می شوند؟

در ادامه سایت‌هایی معرفی می‌شوند که با تکرار بیشتری در صفحات اول 500 شرکت مورد بررسی مشاهده شده اند (در این فهرست سایت‌هایی قرار دارند که حداقل برای 15 شرکت نشان داده شده اند):

در ادامه برای شما توضیح می دهیم که از این اطلاعات چگونه استفاده کنید و رتبه برند خود را در صفحه جستجوی گوگل بهبود دهید.

راهنمای عملی بهبود رتبه برند در گوگل

این اطلاعات زمانی می‌تواند استفاده شود که شما بخواهید اعتبار برند در فضای آنلاین را به صورت فعالانه ای مدیریت کنید یا در زمان بحران شهرت برند خود هستید. زمانی که افراد نام برند شما را جستجو می‌کنند، شما انتظار دارید که لینک‌های مثبتی را در مورد شما مشاهده کنند و به طور ایده آل تمایل دارید بر محتوای دیده شده کنترل داشته باشید.

برای شروع کار، به بررسی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ای بپردازید که بیشترین حضور در صفحات اول پانصد شرکت مورد بررسی را دارند. مواردی را که به شرکت شما مربوط هستند را مشخص کنید و سپس برنامه خود برای هر کدام از این سایت‌ها را مشخص کنید. 

تلاش کنید به ایجاد پروفایل‌ها و صفحات قدرتمند در این سایت‌ها بپردازید. با ایجاد این ساختارها، ثبت اطلاعات منحصر به فرد (نه توصیف‌های تکراری از شرکت) شما می‌توانید احتمال نمایش آنها در صفحه اول جستجوی گوگل را افزایش دهید.

زمانی که تلاش می‌کنید اعتبار شرکت خود را در فضای مجازی بهبود دهید، استراتژی دیگر بررسی نتایج جستجوی شرکت‌های مشابه (یا افراد مشابه) است. با درک این که گوگل چه چیزهایی را برای ماهیتی یکسان رتبه بندی می‌کند، قادر خواهید بود استراتژی مناسب برای صفحات جستجوی شرکت خود را مشخص کنید.

رویکرد کلی دیگر می‌تواند ترکیب استراتژی “بررسی شرکت‌های مشابه” با استراتژی مبتنی بر اطلاعات عددی موجود باشد. ترکیب این دو می‌تواند استراتژی محتوا برای مدیریت برند شما را به شکلی ایجاد کند که شما قادر به اولویت بندی سایت‌هایی باشد که شانس خوبی در رتبه بندی برای برند هدف شما داشته باشند.

زمانی که این سایت‌ها محتوای خوب و کاملی در مورد برند شما داشته باشند و در صورت نیاز لینک‌های پشتیبان مناسبی برای کار شما فراهم شوند و اشتراک گذاری و کلیک در شبکه‌های اجتماعی صورت گیرند، این دارایی‌ها می‌توانند صفحه اول جستجوی برند شما را مطابق میل شما تغییر دهند.

توصیه های ایرانی برای برند های ایرانی

همان طور که تا الان حتما متوجه شدید، بسیاری از راهکار ها و سایت هایی که در این مقاله مورد بحث واقع شده اند در کشور ما در دسترس نیستند یا  کاربر چندانی ندارند.

اما این دلیل نمی شود که بگوییم این مقاله به درد ایران نمی خورد. بسیاری از پلتفرم های آنلاین خارجی مشابه ایرانی دارند که تا حدودی می توانند جایگزین و پاسخگوی نیاز شما برای افزایش اعتبار سایت و دامنه شما باشند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط