افزایش رتبه سایت با جادوی سئوی وب سایت

کلینیک پزشکی هسته ای میدان رسالت، اولین نقطه ی ورود من به دنیای سئوی وب سایت محسوب می شود. کار من در این پروژه، بهینه سازی و افزایش رتبه سایت یک متخصص قلب بود. 

چک را بدون هیچ شناختی به من تحویل داد. مبلغش 750 هزار تومان بود. و حالا نتیجه ی چنین اعتمادی، ورودی گوگل 20 هزار نفر در روز و افزایش رتبه سایت در اکثر کلمات کلیدی است. 

تمامی این تحولات حاصل یک چیز بود؛

سئو مخفف چیست؟

تا چند سال پیش Search Engine Optimization درست مثل یک کوچه ی ناشناخته در محله ای قدیمی بود که کمتر کسی از وجود آن باخبر بود؛ اما حالا بسیاری از رهگذران به برکت وجود شبکه های اجتماعی و دنیای بزرگ نت، با آن، عکس سلفی می گیرند!

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو ترجمه ی کلمه به کلمه ی عبارت انگلیسی Search Engine Optimization است. همین سه کلمه در واقع یک جهان نامتناهی از استراتژی و تکنیک های مختلف را شامل می شود که در سه دسته بندی کلی سئوی کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، سئو سیاه و سئو منفی قرار می گیرد و در نهایت هدف آنها افزایش رتبه ی وب سایت شما می باشد.

تعریف سئو در وب سایت های معروف جهان

بهینه سازي سايت چیست و چه اهمیتی دارد؟

طراحی سایت نوبت دهی آنلاین پزشکی

بهینه سازي سايت یا SEO به معنای ایجاد تغییراتی خاص در طراحی وب سایت، محتوا و سایر المان های مرتبط به آن است تا سایت شما را برای موتور جست و جویی مانند گوگل جذاب تر کرده و توجه او را به جلب کند.

سئوی وب سایت مجموعه ای از استراتژی ها، تکنیک ها و روش های خاص است که شرکت سئو یا سئوکار فریلنسر به کمک آنها می تواند سایت شما را در یک یا حتی هزاران عبارت یا کلمه ی کلیدی پردرآمد و پررقابت به صفحه ی اول گوگل بیاورد.

برای دانستن نام برند یک مرطوب کننده ی خوب، برای پیدا کردن بهترین تور مسافرتی، برای یافتن پزشکان متخصص قلب در اطراف خود و هزاران مورد دیگر، از گوگل استفاده می کنیم چرا که محبوبیت خاصی در میان کاربران دارد.

شما با وارد کردن عبارت مورد نظر خود و فشردن دکمه ی اینتر یا google search وارد صفحه ی serp گوگل خواهید شد.

حال سوال اصلی اینجاست، چگونه از میان میلیون ها صفحه، برخی لینک ها در صفحه ی اول گوگل نمایش داده می شوند؟

پاسخ این سوال تک کلمه ای به نام سءو است که با وجود هزاران تکنیک و ترفند، جادوی آن در رضایت کاربر و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو خلاصه می شود.

مجددا توجه کنید که مخفف انگلیسی سئو، SEO است که برخی به اشتباه آن را ceo تایپ می کنند!

سایت دکتر حسین نجفی متخصص قلب و عروق در واقع ورود من به دنیای سئو عملی بود. راستش در مورد استراتژی های سءو در سایت های خارجی مثل بک لینکو و نیل پتل مطالب خیلی خوبی وجود دارد اما به نظر من تا به صورت عملی و شخصا سئوی یک سایت را انجام ندهید، دستتان نمی آید که…

جادوی سئو چیست؟

سئو همان معجون متحول کننده ی کسب و کار شماست که در جلسه ی مشاوره سئو کاملا با آن آشنا می شوید. سئو همان راز پیشرفت و برگ برنده ی کسب و کسب و کارهایی است که برند شده و مشتریان زیادی دارند.

صادقانه بگویم اینکه می گویند 3 ماه، 6 ماه یا حتی 8 ماه پس از شروع پروژه ی سئو، کسب و کار شما متحول می شود، واقعیت ندارد مگر اینکه تجارت شما در زمینه ی یک محصول خیلی خاص و نادر باشد که کمتر کسی در دنیای وب به آن پرداخته است.

دانه ی گیاه یک روزه به درختی پربار تبدیل نمی شود. اما اگر باغبانی باتجربه بالای سر آن باشد، شرایط محیطی مثل نور، آب و جنس خاک مرغوب باشد، نتیجه ی کار معرکه خواهد شد.

رتبه سایت در سئو

رتبه سایت شما در واقع جایگاه وب سایت شما در کوئری یا عبارت های مختلفی است که کاربران از طریق آنها وارد وب سایت شما می شوند. مشخص است که هر چقدر سئو و کیفیت سایت شما بیشتر باشد، جایگاه و رتبه ی وب سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل بیشتر است.

بدست آوردن رتبه سایت در گوگل

برای بدست آوردن رتبه ی وب سایت شما در گوگل روش های مختلفی وجود دارد:

1- در ساده ترین حالت، کلمه ی کلیدی خود را بدون اتصال فیلترشکن در حالت incognito مرورگر کروم، موزیلا و غیره جستجو کنید.

2- از ابزارهای رایگانی مانند serposcope استفاده کنید.

3- سرچ کنسول هم جایگاه کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد اما به صورت تقریبی!

اصول سئوی وب سایت چیست؟

اصول بهینه سازی سایت

انواع تکنیک های سئو

برای بهبود سءو و افزایش ترافیک سایت از روش های مختلف سئو سایت استفاده می شود:

1-سئو کلاه سفید

فعالیت های مربوط به سئو کلاه سفید تا حد زیادی مرتبط با دستور العمل های موتورهای جست و جو است. در نتیجه احتمال این که از الگوریتم های موتور های جست و جو ( که هر سال 500 الی 600 بار آپدیت می شوند) تاثیر منفی دریافت کند، بسیار پایین است. در این روش، پدیدار شدن نتایج سءو، کمی طول می کشد؛ چرا که شما از میانبر ها و تقلب استفاده نمی کنید.

مثال:

2- سئو کلاه سیاه

فعالیت ها و موارد مربوط به سئو کلاه سیاه مرتبط با دستورالعمل های موتور جست و جو نیستند، بنابراین ریسک برداشته شدن و یا جریمه شدن محتوا و سایت شما در موتور های جست و جو وجود دارد. به روز رسانی های آینده الگوریتم موتور جست و جو ممکن است هر گونه پیشرفت و نکات مثبت کوتاه مدتی که بر پایه سئو کلاه سیاه به دست آورده اید را نابود کند. با این حال رشد شما در این حالت سریع تر است؛ چرا که محدود به قوانین نیستید.

مثال:

3- سئو کلاه خاکستری

راهکار بهینه سازی سئو به شکل دقیق در دستورالعمل ها تعریف نشده است اما می توان سئو کلاه خاکستری را بین دو مفهوم سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه تعریف کرد.

مثال:

4- سئو منفی

سئو منفی به معنای استفاده از تکنیک های تعریف شده در سئو کلاه سیاه و خاکستری در سایت فرد دیگر با هدف آسیب رساندن به آن سایت است. تضعیف رقیبان می تواند به شما فرصت رشد بیشتری بدهد.

مثال:

آیا برای یادگرفتن سئو به کدنویسی نیاز داریم؟

برنامه نویسی و سئو

آشنایی و یا تسلط در برنامه نویسی، سبب می شود تا خطاهای ایجاد شده در بخش تکنیکال و یا کدهای سایت را به راحتی برطرف کنید. با این حال واجب و پیش زمینه ی آموزش سئو نیست و شما بدون برنامه نویسی هم می توانید یک سئوکار خوب باشید؛ به شرط آنکه یک نیروی فنی یا آشنا با طراحی وب برای برطرف کردن اشکالت سایت در اختیار داشته باشید. پس پیش نیاز آموزش سئو چیست؟

پیش نیاز یادگیری سئو

خیلی ها از من می پرسند که برای یادگیری سئو حتما باید مدرک کامپیوتر داشته باشیم؟ پاسخ خیر است. شاید باور نکنید اما رشته ی تحصیلی بسیاری از سئوکاران ماهر در این زمینه که من می شناسم، غیر مرتبط با کامپیوتر است. پیش نیازهای سئو، انگیزه، اراده، خلاقیت، نوآوری و البته آشنایی با زبان انگلیسی می باشد.

تکنیک های سئو کلاه سفید

برای بالا بردن رتبه سایت در وردپرس و یا دیگر سیستم های مدیریت محتوا  قطعا بهترین پیشنهاد، سئو است که اگر مراحل آن از استراتژی تولید محتوا تا پیاده سازی، از سئو داخلی تا لینک سازی خارجی به درستی و با دقت انجام شود، می تواند باعث بهبود و بالا بردن رنکینگ سایت می شود. فرقی ندارد شرکت سئو در تهران باشد یا جای دیگر؛ خدمات زیر توسط شرکت باید به شما ارائه شوند.

1- آنالیز رقبا

رقبای شما چه وب سایت هایی هستند؟ نحوه ی عملکرد آنها به چه صورت است؟ کدام کلمات کلیدی ترافیک بیشتری برای آنها آورده است؟ اعتبار یا لینک سازی رقبای شما بیشتر در چه سایت هایی انجام می شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات و آنالیز سءو سایت رقبا علاوه بر تجربه ی شخصی خود، می توانید از ابزارهایی مانند: ahrefs، moz و حتی kwfinder استفاده کنید.

2- کلمات کلیدی در سئو

با توجه به نظرات مشتری، پیشنهادات گوگل و استفاده از ابزارهای سئو همچون kwfinder، ahrefs keywordtool.io و semrush به دنبال کلمات کلیدی با رقابت پایین و جست و جوی بالا باشید.

3- تولید محتوا

در تولید محتوا به پیشنهادات گوگل و محتوای رقبا توجه داشته باشید. محتوایی که توسط شما یا تیم تولید محتوا آماده می شود، باید بتواند نیاز کاربر را برطرف کند.

توجه داشته باشید که بیشتر کاربران شما همان افرادی هستند که در دکه ی روزنامه فروشی ها فقط تیترهای بزرگ و عکس های روزنامه را تماشا می کنند؛ پس سعی کنید با استفاده از تصاویر مناسب، فیلم و اینفوگرافیک، محتوای مقاله ی خود را کاربرپسند و جذاب تر کنید.

استراتژی محتوا

4- سئو داخلی سایت

بهینه سازي ساختار وب سایت و انجام سئو داخلی در درک بهتر عنکبوت های گوگل نسبت به شناخت اهداف و محتوای وب سایت شما و در نهایت رتبه گرفتن آن، نقش مهمی دارد.

نکات مهمی که در چک لیست سئو داخلی جای دارند عبارتند از:

4-1- تگ عنوان

عنوان مقاله به موتورهای جست و جو نشان می دهد که محتوای صفحه و یا برگه ی خدمات شما در مورد چیست؟ تگ عنوان برای هر صفحه باید منحصر به فرد باشد. فراموش نکنید که اگر مقاله ی شما به صفحه اول گوگل برسد، اولین کلید ورود کاربر به وب سایت شما، تگ عنوان است که هر چقدر جذاب تر و خاص تر باشد، می تواند کلیک بیشتری را به سمت خود جذب کند و در نهایت رتبه ی مقاله را بهبود بخشد.

یک مثال از تگ عنوان در نتایج گوگل:

4-2- متای توضیحات

توضیحات متا یکی از دو کلید ورود کاربران از صفحه ی نتایج گوگل به وب سایت شما است. در نوشتن متا از کلمه ی کلیدی و توضیحی قانع کننده و یا تحریک کننده ی حس کنجکاوی مخاطب استفاده کنید. همانند تگ عنوان، کلمه ی کلیدی که کاربر در حال جست و جوی آن است، در توضیحات متای مقاله ی شما در گوگل برجسته و بولد می شود که این امر احتمال کلیک کاربر بر روی لینک وب سایت شما را افزایش می دهد.

نکته ی جالب اینجاست که به عنوان نمونه اگر کلمه ی کلیدی جست و جو شده در گوگل درمان واریس پا باشد، در متای توضیحات علاوه بر درمان واریس پا، کلمات واریس پا، واریس، پا و درمان هم در صورت وجود، بولد می شوند.

یک مثال از متای توضیحات در نتایج گوگل:

4-3- محتوا

محتوا گوشت و سیب زمینه و نخود لپه ی خورش قیمه ی شما محسوب می شود (معلومه نویسنده خانم هست یا بیشتر توضیح بدم 🙋). با این حال اگر قیمه ی برند فارسی را بخرید و با نام تجاری خود به بازار عرضه کنید، یک جایی صدایش در می آید؛ یعنی یک پاندا نامی در گوگل هست که کارش جریمه کردن محتواهای تکراری است.

پاندا زمانی به آرامی از کنار وب سایت شما رد می شود که محتوای مقاله، منحصر به فرد باشد.

✅ محتوای مقاله را بر اساس نیاز کاربر به گونه ای بنویسید که پس از خواندن آن، نیازی به بازگشت به صفحه ی نتایج گوگل و انتخاب یک لینک دیگر نداشته باشد.

✅ از به کاربردن بیش از حد کلمه ی کلیدی در محتوای خود پرهیز کنید در عوض ترکیبات  آن را در متن خود بگنجانید.

✅ از دیگر مقالات مرتبط در وب سایت خود که ورودی و یا PA بالایی دارند، به مقاله ی جدید، لینک داخلی بدهید.

✅ برای هر موضوع تنها و تنها و تنها یک محتوا تولید کنید. انتشار چندین مقاله در رابطه با یک موضوع سبب می شود تا موتور گوگل با صفحاتی مشابه برخورد کند و نداند که آخرش برای یک موضوع خاص، صفحه ی A مدنظر شما بوده یا صفحه ی B؟

4-4- انتخاب میان تیترهای اصلی

تگ های میان تیتر مانند تگ های H2،H3 و …شبیه به موضوع اصلی صفحه ی شما محسوب می شوند. سعی کنید این نوع تگ ها را درست و بجا استفاده کنید. به عنوان مثال تا زمانی که یک تگ H2 تعریف نشده است، از تگ H3 استفاده نکنید.

4-5- لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی بدین معنی است که از یک صفحه به صفحه ی دیگری از همان سایت، لینک داده شود. لینک سازی داخلی وب سایت برای تقویت دسته بندی ها و یا مقالات هدف، بسیار ارزشمند است. ربات های گوگل از طریق لینک های داخلی در میان صفحات و بخش های مختلف وب سایت شما حرکت می کنند و به شناسایی محتوای هر صفحه می پردازند.

seo-spider-crawl-ss-1920

یکی از مفاهیمی که در لینک سازی تعریف می شود، انکر تکست است که در واقع همان کلمه یا عبارتی است که به صفحه و یا وب سایتی دیگر لینک داده می شود. در هنگام انتخاب انکر تکست دقت داشته باشید؛ به عنوان نمونه همیشه درمان فشار خون بالا را به یک مقاله ی مشخص، لینک داخلی بدهید. اگر برای فشار خون بارداری، مقاله ی دیگری دارید، این عبارت را همیشه به همان مقاله ی بارداری، لینک دهید.

4-6- تعریف متای تصویر

تگ alt تصویر در اصل نام تصویر است. برای هر تصویر می بایست از تگ مناسب و مرتبط با آن استفاده کنید. جایی می خواندم در انتخاب نام تصویر، از زرد نویسی و شرح غیر واقعی تصویر پرهیز کنید؛ نام تصویر را به گونه ای انتخاب کنید که اگر یک نابینا از طریق خط بریل، alt تصویر شما را خواند، متوجه ی موضوع آن شود.

فراموش نکنید که موتورهای جست و جو در خواندن تصاویر، ناتوان هستند و به کمک همین تگ های alt،  موضوع تصویر را متوجه می شوند.

4-7- بررسی خوانایی متن

خوانایی یک معیار بزرگ در رتبه بندی موتور گوگل نیست؛ اما به کاربران وب سایت شما کمک می کند تا به راحتی محتوای مقاله را اسکن کرده و به راحتی دغدغه و نیازهای های خود را در متن پیدا کنند.

در خوانایی سئو محتوا دقت داشته باشید که:

 گاهی برای خوانایی بیشتر متن:

5- سئو خارجی سایت

ساخت بک لینک، گرفتن ریپورتاژ آگهی و انتشار مقالات شما در شبکه های اجتماعی از جمله فعالیت های یک سئوکار در زمینه ی سئو خارجی محسوب می شود.

بک لینک

6- بررسی عملکرد وب سایت

به کمک ابزارهای چون: آنالتیکس و وبسمتر، ورودی سایت خود را آنالیز و بررسی کنید و در زمینه ی به روز رسانی محتوا، تولید محتوای جدید و انجام تکنیک هایی با هدف بهبود سئو، تصمیم بگیرید.

مشاور سئو یا سئوکار کیست؟

در قلمرو پادشاهی محتوا، اگر وزیر باذکاوتی به نام سئوکار نباشد، همه چیز تمام است! این سئوکار سایت شماست که به اصول و مفاهیم سئو تسلط دارد. به عنوان نمونه او به خوبی می داند که حالا دیگر در سئو داخلی بحث چگالی کلمه کلیدی مطرح نیست و به جای آن استفاده ی درست از کلمات کلیدی و LSI ها یعنی کلمات هم معنی و هم خانواده با کلمه ی کلیدی هدف، در اولویت قرار دارند.

1- یک سئوکار می داند که سایت باید فاقد هر گونه مشکلات فنی باشد تا عنکبوت های خزنده ی گوگل به راحتی بتوانند محتوای ان را Crawl و ثبت کنند.

2- او استراتژی تولید محتوا را به گونه ای می چیند که کاربر پس از خواندن مقاله، نیازی به بازگشت به نتایج گوگل و انتخاب لینک دیگری نداشته باشد.

3- متخصص سئو با تجربه کاربری یا همان UX مانند بهبود سرعت سایت به خوبی آشنایی دارد.

4- او زمان مناسب اشتراک مقالات در شبکه های اجتماعی و گرفتن بک لینک از دیگر سایت ها را می داند.

5- تکنیک سئوکار در انتخاب عنوان، آدرس و متای توضیحات مقاله نقش چشمگیری در CTR و رتبه گرفتن وب سایت هدف دارد.

و در نهایت

6-استفاده از نشانه گذاری های اسکیما و ریچ اسنیپ ها که دیگر برای یک مشاور سئو جای خود دارد!

چگونه رتبه سایت را در گوگل بالا ببریم؟

اگر سایت شما از نظر سئو بهینه باشد و یا حتی رتبه ی خوبی داشته باشد به هیچ وجه نباید به حال خود رها شود، چرا که رقبا هیچ گاه فعالیت های سئویی و تلاش های خود را متوقف نخواهند کرد.

و حتی در نظر داشته باشید که رقبای شما در دیگر صفحات گوگل چقدر جنگجوتر و تشنه تر در رسیدن به جایگاه شما هستند!

پس:

چگونه بازدید سایت را بالا ببریم؟

نحوه بالا نگه داشتن سایت و افزایش رتبه آن در گوگل خیلی سخت نیست؛ تنها کافیست که راهکارهایی را در برنامه ی استراتژی سئوی وب سایت خود در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها می پردازیم.

استراتژی های سئو 2019

بهترین ابزارهای گوگل برای سئو کدامند؟

برای بررسی و آنالیز سئو، وب سایت ها و ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارند که بهترین آنها عبارتند از:

1- MOZ

2- Keywordtool.io

3- Google Analytics

4- Google Search Console

5- Ahrefs

6- Google Keyword Planner

7- Kwfinder

علاوه بر موارد فوق، شما می توانید برای بررسی آنلاین سئو سایت خود از وب سایت WooRank  استفاده کنید.

هزینه خدمات سئو

هزینه خدمات سئو

هزینه سئو یک سایت به دو شکل محاسبه می شود:

برخی شرکت ها قیمت پروژه سئو را بر اساس میزان سختی و سرچ ماهانه ی  کلمات کلیدی تعیین می کنند که با توجه به الگوریتم های پیچیده ی گوگل و آپدیت های ناگهانی، به هیچ وجه، بستن قرارداد بر اساس کلمه و به نام سئو تضمینی توصیه نمی شود.

از طرف دیگر بسیاری از کلمات مدنظر شما شاید به صفحه ی اول گوگل هم بیایند، ولی ورودی حاصل از آن، نتواند اهداف بیزینسی و درآمدزایی شما را تامین کند.

در چنین شرایطی شرکت سئو و یا فریلنسر سئو به تعهد خود عمل کرده و این شما هستید که متضرر ماجرا خواهید بود!

در حالت دوم که در شرکت همیار سیستم و بسیاری از شرکت های سئو مرسوم است، قیمت سئو بر اساس حجم کار و میزان رقابت تخصص شما، به صورت ماهانه تعریف می شود. 

به عنوان تجربه ی شخصی در تاریخ 1 آگوست 2018 گوگل یکی از بزرگترین آپدیت های هسته ی خود یعنی مدیک آپدیت را در سئو پزشکی اجرا کرد که طی آن بسیاری از کلمات کلیدی پررقابت و پردرآمد که وابسته به صفحات شخصی پزشکان بودند، از صفحه ی گوگل حذف و به جای آن، صفحات دانشگاهی، مقالات علمی، سایت های خبری و بیمارستانی جایگزین شدند.

قطعا برای پزشکی که طعم شیرین درآمد بالا از وب سایت شخصی خود را چشیده بود، این یک فاجعه ی بزرگ محسوب می شد.

به نظر من یکی از مهم ترین دلایل این امر، اعتماد و دیدن نتیجه ی کار توسط مشتری در مدت زمان همکاری در زمینه ی طراحی سایت و سئو با شرکت همیار سیستم بود.

دلیل دوم این بود که مشتریان ما در سایر ترکیبات مرتبط با کلمه ی کلیدی هدف همچنان جایگاه خوبی داشتند.

حال فرض کنید قرارداد سئوی سایت شما تنها بر اساس کلمه کلیدی بود و آپدیت گوگل همچون طوفان فلوریدا، همان کلمه کلیدی را از نتایج گوگل محو می کرد. آن هم کلمه ای که بابتش درست یک ماه پیش 5 میلیون تومان هزینه کرده بودید!

سفارش سئو

برای سفارش سئو ، آموزش سئو و یا اطلاع از نحوه ی عملکرد سئو همیار سیستم می توانید با ما تماس بگیرید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط