آپدیت ژانویه 2019 الگوریتم هسته گوگل

ژانویه 2019، خیلی از ما سراغ گوگل سرچ کنسول رفتیم و میخکوب شدیم! چرا از صفحه اول گوگل حذف شدم؟! یا چطور مثلا از صفحه دوازدهم به صفحه سوم ارتقا پیدا کردم؟

بله کار، کار آپدیت جدید گوگل است. آپدیت ژانویه 2019 الگوریتم هسته گوگل باز هم تمرکزش را روی کاربر بیشتر کرده است! 

آپدیت ژانویه 2019 گوگل

1 آگوست 2019 (10 مرداد 98) گوگل به صورت رسمی در وبلاگ خود و صفحات مجازی اش مثل صفحه توییتر خود اعلام کرد یک آپدیت جدید ایجاد کرده است و نام آن را گذاشت updated core google 2019. آپدیت 2019 هسته گوگل .

الگوریتم جدید گوگل چگونه کار میکند؟

گوگل سالی صدها بار آپدیت جدید ایجاد می کند. اما آپدیت اخیر که در ژانویه 2019 به طور غیر رسمی و درآگوست 2019 به صورت جدی اعمال شد، با دیگر آپدیت ها بسیار متفاوت است. شاید قبلا الگوریتم هایی چون پنگوئن، پاندا، کبوتر، مرغ مگس خوار و … را ارائه داده است که هر کدام نیز روی حوزه خاصی تمرکز کرده اند؛ اما این آپدیت بسیاری از رتبه بندی ها را جا به جا کرده است.

نکته مهم اینکه گوگل اصلا جزئیات واضحی از عملکرد این آپدیت ارائه نکرده است. به طور مثال زمانی که الگوریتم پاندا اعمال شد، همه کاربران، سئوکاران و … می دانستند که گوگل با این آپدیت محتوای تکراری را شناسایی نموده و سایت را جریمه می کند. اما در آپدیت ژانویه 2019 الگوریتم هسته گوگل هیچ جزئیات و خط مشی واضحی ارائه نشده است.

آپدیت های الگوریتم گوگل

هدف آپدیت ژانویه 2019 الگوریتم هسته گوگل 

در وبلاگ رسمی گوگل، تنها نکته ای که بسیار روی آن تأکید شده است، تمرکز روی محتواست.

برای گوگل رفتار کاربران از همه فاکتورها مهم تر است. گوگل پیج هایی را مهم محسوب می کند که کاربر از آن پیج اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نماید. در کل، گوگل به سمتی پیش می رود که نتیجه سرچ کاربر بهینه و بهینه تر شود.

آخرین باری که قبل از آپدیت اخیر، گوگل الگوریتم هسته خود را آپدیت کرد، مارس 2019 بود که نام آن را Broad update 2019 گذاشت. در این آپدیت، هدف دستیابی به بالاترین کیفیت و مرتبط ترین نتایج جستجو برای سرچ کاربر بود. باز هم با این وجود این آپدیت تا حد زیادی چارچوب های مشخصی داشت در حالیکه با آپدیت اخیر، خیلی از رتبه بندی ها تغییرات اساسی کرده اند. بیش از 60 درصد وبسایت ها پس از این اِعمال این الگوریتم، دچار افت رتبه و نزول در سرچ نتایج جستجوی گوگل شدند.

عوامل ارتقاء رتبه در آپدیت جدید گوگل

وبلاگ رسمی گوگل مقاله ای منتشر کرد که در آن توضیحات کلی در مورد این آپدیت و عوامل ارتقای رتبه بندی را ذکر کرده است. در این مقاله، مثالی زده شده است که شاید به درک بهتر روند تغییر الگوریتم هسته گوگل کمک به سزایی کند. تصور کنید شما یک لیست از 100 فیلم برتر سال 2015 تهیه کرده اید. حالا میخواهید در سال 2019 این لیست را رفرش کنید. ممکن است در این لیست فیلم هایی قرار بگیرد که اصلا قبلا در لیست نبوده اند یا جایگاه بالایی نداشته اند. اما در رفرش جدید به چشم آمده اند و محتوای خوبشان دیده شده است. در این فرایند، شما فیلمی را از لیست حذف نمی کنید بلکه با روی کار آمدن فیلم هایی که اصلا دیده نشده بودند ممکن است فیلم های رده بالا به رده های پایین سقوط کرده و یا اصلا از لیست حذف شوند.

سئو چیست

چرا از نتایج صفحه اول گوگل حذف شدیم؟

در آپدیت جدید گوگل، کاملا مشخص است که گوگل روی محتوا تمرکز کرده است. لذا چهار حیطه عملی برای ارتقای ربته بندی ارائه می کند. اگر از لحاظ رتبه بندی، پیج تان دچار سقوط شده است، آن ها را بر اساس این چهار اصل، مورد پرسش و ارزیابی قرار دهید و مشکلات موجود را برطرف نمایید. سوالاتی که می توانید در مورد پیج های سقوط کرده بپرسید در ذیل مطرح می گردد:

1- سوالات مربوط به محتوا و کیفیت

آیا محتوا، یک توصیف قابل توجه، کامل و همه جانبه از موضوع ارائه می دهد؟

  • آیا محتوای نوشته شده از سایر منابع، از کپی کردن اجتناب می نماید و به جای آن اقدام به اضافه کردن یک اعتبار مهم و اصل برای ارائه می کند؟
  • آیا هدلاین ها و یا تایتل پیج خلاصه ای مفید و واضح از محتوا ارائه می دهد؟
  • آیا هدلاین ها و تایتل پیج از اغراق آمیز بودن و یا شوکه کننده بودن اجتناب می کنند؟
  • آیا محتوای سایت طوری هست که کاربر علاقه داشته باشد آن را بوک مارک کرده و یا انتظار این را داشته باشد که در مجله، کتاب و یا دائره المعارفی رفرنس شود؟

این ها همه اشاره به اصالت نوشته و کاربردی بودن آن دارد.

2- سوالات تخصصی

  • آیا محتوا به گونه ای است که اعتماد مخاطب به آن جلب گردد؟ مثلا سورس شفاف و واضح و درست، بک گراند واضح در مورد نویسنده یا سایتی که منتشر کننده مطلب است ارائه می کند؟ (جذب اعتماد مخاطب توسط تخصص)

3- نحوه ارائه مطالب و سوالات تولیدی

  • آیا محتوا عاری از غلط املایی یا مشکلات ظاهری می باشد؟
  • آیا سایز فونت ها مناسب است؟
  • آیا محتوا به حاشیه نرفته است تا بحث را از مطلب اصلی منحرف نماید؟
  • آیا محتوا ریسپانسیو هست ؟ ( نمایش مطلب)

4- سوالات مقایسه ای

  • آیا پیج، ارزش قابل توجه و کافی برای مخاطب دارد در مقایسه با سایر پیج ها؟

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط