تفاوت SEO و SEM چیست؟

تفاوت SEO و SEM در این است كه (SEO (Search Engine Optimization، که بهینه ساز موتور جستجوگر است، بخشی از (SEM (Search engine marketing بازاریابی موتور جستجو یا سئو مارکتینگ است. هدف هر دو افزایش دیده شدن در موتورهای جست و جو است.

SEO وب سايت شما را به گونه اى بهينه سازى مى كند كه به رتبه بندى بهترى در نتايج جستجو برسيد، در حالى كه عملكرد SEM چيزى فراتر از SEO است.

SEM شامل روش های دیگری است که می تواند بازدید کنندگان موتور جستجو شما را مانند تبلیغات PPC جذب کند.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

براى مقایسه ى SEO و SEM، ابتدا بهتر است از تعریف SEO شروع کنیم تا مشخص شود تفاوت این دو در چیست.

SEO فرایند بهینه سازی وب سایت شما، براى به دست آوردن ترافیک رایگان از موتورهای جستجو است. یک وب سایت بهینه شده توسط كرولرهای موتور جستجوگر راحت تر درک می شود و این موضوع شانس بالا رفتن رتبه در SERPS را افزايش مى دهد.

سئو داخلی و خارجی چیست؟

دو ستون اصلی براى سئو وجود دارند كه به آن ها سئو داخلی و سئو خارجی گفته می شود. SEO داخلی قوانینی هستند که می توانید در وب سایت یا وبلاگ خود اعمال کنید تا مطابق میل موتورهای جست و جو باشد. 

به عنوان مثال، شما باید از عناوین بهینه، متا دیسکریپشن، URL های هدفمند، استفاده صحیح از H1  و H2 و تصاویر استفاده کنید.

SEO خارجی، از ديگر وب سايت ها راى گيرى مى كند تا اعتماد موتورهای جستجوگر نسبت به وب سايت شما افزايش يابد.

اين موضوع ممكن است براى تازه كارها كمى گیج کننده باشد اما سعی کنید به اين مساله مانند يك سيستم رتبه بندى فكر كنيد که در آن هر وب سایتى که بیشترین راى را داشته باشد در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت.

رأی ها در پرونده ما لينك هايى هستند که از وب سایت های دیگر به سایت شما منتقل می شود، به همین دلیل است که به SEO خارجی، بک لینک هم گفته می شود. این مسئله فقط به تعداد لينك هايى که در وب سایت خود اشاره کرده اید مربوط نیست، بلکه از کجا این لينك ها مى آيند نيز مربوط هست.

بازاریابی موتور جستجو SEM

بازاریابی موتور جستجو چيزى فراتر از سئو است، اما این تنها زیر مجموعه ای از استراتژی کلی بازاریابی اینترنتی شما است. نمودار زیر رابطه بین شبكه SEM و SEO را نشان می دهد:

سئو مارکتینگ

همان طور که می بینید روش های زیادی برای افزایش ترافیک وب سایت شما علاوه بر SEM و SEO وجود دارد.

SEM چیست؟

SEM فرایند بازاریابی براى افزايش بازديد در موتورهای جستجو است، چه با دریافت ترافیک رایگان (SEO) و چه با ترافیک پولی (تبلیغات پولی PSA).

از طریق تبلیغات پولی شما اساساً فضای تبلیغاتی را در نتایج موتور جستجوگر خريدارى مى كنيد، بنابراین به جای تلاش برای رتبه بالاتر و گرفتن ترافیک رایگان، براى اين كه در جستجوها اول باشيد پول پرداخت می کنید.

از شناخته شده ترین آژانس هاى تبلیغاتی براى PSA مى توان Google AdWords را نام برد.

از طریق Google AdWords می توانید تبلیغات خود را در نتایج جستجوی Google نمايش دهيد و فقط هزینه کلیک روی تبلیغات خود را پرداخت کنید، به همین دلیل به اين فرايند پرداخت به ازاى هر كليك (PPC) گفته مى شود.

 بینگ Bing و یاهو Yahoo هم به همين صورت هستند ولى همانند AdWords موفق و گسترده نيستند.

سئو مارکتینگ

اهمیت ترافیک SEM

ترافیک SEM به دلیل هدفمند بودن، مهمترین منبع ترافیک اینترنت محسوب می شود. 

به طور كلى جا افتاده است که مردم از موتورهای جستجوگر برای یافتن راه حلی برای یک مشکل، پاسخی برای سؤال خود و یا یادگیری نحوه انجام کاری استفاده می کنند، بنابراین وقتی جستجوها بر روی یک وب سایت از نتایج جستجو کلیک می کنند یا روی یک تبلیغ کلیک می کنند، احتمال تبدیل آنها بیشتر خواهد بود. 

ارتباط وب سایت ها و تبلیغات نمایش داده شده، باعث می شود که ترافیک SEM از سایر منابع با ارزش تر باشد.

فیس بوک و توییتر در تلاش هستند تا سیستم عامل های تبلیغاتی خود را برای بهره‌ گیری از ترافیک هدفمند بهینه کنند، اما هنوز هم ترافيك هايى كه به طور مستقيم از موتورهاى جستجوگر به دست مى آيند  ROI بهترى دارند.

ادغام SEM و SEO

شکی نیست که کل فضای سایبر آنلاین در حال تغییر و تحول مداوم است. ادغام سئو مارکتینگ و سئو از اهمیت بالایی برای دنبال کردن روندى جدید برخوردار است. فناوری در حال پیشرفت است و موتورهای جستجوگر دائماً به روز می شوند. متخصص سئو مى بايست با روندهای جدید همگام باشد. از جمله آخرین تغییرات در تکنیک های SEO، می توان به ترکیب تبلیغات دیجیتال و بازاریابی اشاره کرد. 

Strategic Marketing Innovations یا نوآوری های استراتژیک در بازاریابی اصطلاح انقلابی که امیدوار کننده است و از ادغام بازاریابی جستجو خبر مى دهد. 

هرچه علم بازاریابی موتورهای جستجو بیشتر از فناوری جدید استفاده کند و محدوده ى آنها را با کامل کردن مشخصات و تکنیک ها گسترش دهد، بیشتر می تواند ايده ى برند، محتوای نوشتاری و ارتباط آنها را بسنجند. 

با اين كار احتمال دارد که روش کلى سازمان ها برای روش هاى فروش، بازاریابی و سایر موارد مربوطه تغییر كند.

ادغام seo و sem

SMI راه حل ادغام SEM و SEO

ما چندین مؤلفه را مورد بررسى قرار داديم که در چند سال گذشته با توجه به سئو و سئو مارکتینگ تغییر کرده و روابط بین این دو نهاد را تار کرده است. 

از آنجا که این دو كاملا شبيه هم هستند و اهداف يكسانى دارند، آنها را در یک استراتژی جذاب و یکپارچه مى توان ادغام كرد. این ادغام بازاریابی جستجو جدید، یک تکنیک جدید انقلابی است که اساساً می تواند در تحقق اهداف کلی بازاریابی و همچنين افزایش ترافیک تجارت مؤثر باشد.

این امر منجر به افزایش بازگشت سرمایه Return Of Investment ROI خواهد شد و حضور پررنگ تر و حرفه ای تری برای مشتریان به همراه خواهد داشت.

به طور خلاصه، تفاوت SEO و SEM نباید برای دیگری دلهره آور باشد. سئو براى تجارت ها كلمات كليدى و محتوايى كه به انها كمك مى كند رتبه بالاتری داشته باشند ارائه مى دهد، بنابراین به بازاریاب هاى دیجیتال در ارائه سایت های خود براى افزایش ترافیک و فروش کمک می کند. 

این دو نهاد به صورت همگام با هم کار می کنند؛ هر دو محتوای مرتبطى را تولید می کنند و آن را از طریق سیستم عامل های مشترک رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. 

هر دو اعتقاد دارند که با محتوياتى آموزشی و اطلاعاتى با کیفیت به مشتریان خدمت کنند و باعث می شوند که برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.  بهینه سازی سئو و تکنیک های بازاریابی دیجیتال می توانند در حفظ بازديد كننده ها تاثيرگذار باشند.

اهمیت ترافیک سایت از طریق بازاریابی موتور های جست و جو ( ترافیک SEM)

ترافیک SEM مربوط به موتور های جست و جو مثل گوگل می شود و می توان آن را می توان مهمترین منبع ترافیک اینترنتی معرفی کرد چرا که یک ترافیک هدفمند به حساب می آید. افراد به شکل گسترده بر این باور هستند که کاربران از موتور های جست و جو برای حل یک مشکل، پیدا کردن پاسخ سوال خود و یا یاد گرفتن یک کار جدید استفاده می کنند.

بنابراین وقتی یک کاربر بر روی یکی از نتایج موتور جست و جو و یا یک بنر تبلیغاتی کلیک می کند، احتمال تبدیل شدنش به یک مشتری و خریدار بالاتر است. با توجه به مرتبط بودن وب سایت هایی که در نتایج موتور جست و جو نمایش داده می شوند، می توان گفت ترافیک ورودی از این بخش از هر منبع دیگری با ارزش تر است.

یکپارچه سازی سئو با بازاریابی دیجیتالی

در این موضوع که فضای اینترنت و وب دائما در حال تغییر و تحول است شکی وجود ندارد. برای دنبال کردن شانس های جدید بیزینسی و کسب و درآمد، یکپارچه کردن سئو و بازاریابی دیجیتالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فناوری روز به روز در حال پیشرفته تر شدن است و الگوریتم موتور های جست و جو نیز دائما در حال به روز رسانی هستند. متخصصان سئو باید خود را با جدیدترین تغییرات حوزه سئو همگام کنند. حوزه سئو اخیرا با تغییر و تحولات گسترده ای همراه بوده است و یکی از همین تکنیک های جدید مربوط به ترکیب کردن بازاریابی دیجیتالی و تبلیغات با سئو و بهینه سازی سایت است.

در همین حوزه، عبارت تخصصی و انقلابی جدیدی ایجاد شده است: یکپارچه سازی بازاریابی جست و جو (SMI). هرچه متخصصان حوزه سئو در حوزه فناوری به روز باشند و افق های پیش رویشان را به کمک تکنیک های فنی و جدید گسترده تر کنند، در تنظیم محتوی متنی مقالات، مرتبط بودن آن ها با موضوع مد نظر و معرفی هرچه بهتر برند ها موفق تر خواهند بود. این موضوع می تواند به کلی روش شرکت ها در زمینه فروش، بازاریابی و هر چیز دیگری که دارای اهمیت باشد را دستخوش تغییرات کند.

یکپارچه سازی بازاریابی جست و جو به سبک نوین

در طی سال های گذشته شاهد تغییر بخش های مختلفی در حوزه سئو و بازاریابی دیجیتال بوده ایم و به مرور زمان فاصله بین این دو حوزه کمتر و کم رنگ تر شده است. از آن جایی که این دو حوزه تا حد زیادی شبیه به هم هستند و هدف مشابهی را دنبال می کنند، یکپارچه شدن آن ها در قالب یک استراتژی متمرکز و تخصصی کاملا قابل توجیه است.

همین یکپارچه سازی جدید در حوزه بازاریابی جست و جوی اینترنتی را می توان یک تکنیک به روز در نظر گرفت که به شکل موثری در اهداف بازاریابی شرکت ها نقش داشته و خروجی نهایی آن بالا رفتن میزان ترافیک سایت از طریق موتور های جست و جو خواهد بود. یکپارچه سازی بازاریابی جست و جوی اینترنتی به شکل همزمان از تکنیک های آنلاین بهینه سازی سئو به همراه استراتژی های آفلاین بازاریابی دیجیتال استفاده می کند. همین موضوع می تواند ترافیک متمرکزی را به سمت سایت سوق دهد و همچنین نحوه ارائه محتوی به مشتریان، حرفه ای و خاص تر از همیشه خواهد بود.

Integrating SEM Strategies

به شکل خلاصه باید بگوییم که رابطه بین این دو حوزه غیر قابل دسترس و توجیه ناپذیر نیست. سئو به کسب و کار ها در داشتن کلیدواژه های مورد نیاز و محتوی تاثیرگذار در گرفتن رتبه بالاتر موتور جست و جو کمک می کند. همچنین بازاریاب های دیجیتال نیز در نوع ارائه محتوی و متقاعد کردن کاربران متمرکز هستند تا در نهایت ترافیک و فروش بیشتری برای کسب و کار به وجود آید.

این دو حوزه به شکل همگام با هم پیش می روند؛ با اینکه هر روز شاهد بیشتر شدن تفاوت SEO و SEM در حوزه های مختلف هستیم، ولی در هر دو شاهد تولید محتوی مرتبط و به اشتراک گذاری آن در پلتفرم های اجتماعی و جست و جوی مختلف هستیم. فلسفه سئو و بازاریابی دیجیتال، ارائه محتوی آموزشی و قوی به کاربران است تا بتوان آن ها را جهت بازگشت دوباره به سایت متقاعد کنیم. بهینه سازی سئو و تکنیک های بازاریابی دیجیتال قطعا می تواند به کسب و کارها در حفظ بازدیدکنندگان خود کمک شایانی کند.

شرکت سئو و طراحی سایت همیار سیستم

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط