راهکارهای افزایش رتبه سایت در نتایج موبایل

رتبه گرفتن فقط یک قسمت از ماجرا است. باید در نظر داشته باشیم که رتبه گرفتن، تنها بخش کوچکی از کل ماجرا است. در عوض باید رویکرد جامع تری نسبت به موضوع راهکارهای افزایش رتبه سایت در نتایج موبایل داشته باشیم. یعنی باید داده های گوگل آنالیتیک را شخم بزنیم تا به مفهوم عمیق متریک ها برسیم.

شما ممکن است رتبه بالاتری در موبایل داشته باشید اما کاربران آن مدام بانس شوند. آیا این به دلیل تصمیم خود کاربر است یا به دلیل UX پایین است؟ آیا رتبه بالاتر برای یک وسیله نرخ تبدیل را اصلاح می کند؟

اگر نه، پس باید دنبال دلیل آن بگردید. هیچ پاسخی برای تمام سوالات وجود ندارد. شما باید یک استراتژی برای هدف خود طراحی کنید.

قبل از هرچیز باید ببینیم چرا نتایج جستجو در موبایل و دسکتاپ متفاوت است؟

۱۰ علت اصلی تغیر نتایج در موبایل و دسکتاپ

۱- نتایج محلی در موبایل بیشتر مد نظر قرار می گیرد.

برخی مواقع، نتایج اماکن گوگل در موبایل رتبه بالاتری نسبت به دسکتاپ دارند و دامنه هایی که دارای محتوای محلی هستند احتمال بیشتری دارد که در بالا قرار بگیرند.

نتایج محلی
نتایج محلی

اگر شما دارای بیزینسی هستید که نتایج محلی برای شما مهم است ممکن است نیاز باشد به غیر از استفاده از سئو محلی از دامنه هایی که اسم محل در آنها به کار رفته نیز استفاده کنید.

این استراتژی ممکن است با سئو دسکتاپ مغایرت داشته باشد که می گوید باید از یک دامنه کنونیکال استفاده کنید. اما موبایل مهم تر است. اما تصمیم گیری نهایی برای بیزینس شما به خود شما بستگی دارد.

۲- اتوکامپلیت در موبایل قبل از نتایج نشان داده می شود.

اتوکامپلیت
اتوکامپلیت

۳- عبارت های منحصر به فرد در موبایل نتایج قطعی تری را می دهند.

نتایج سرچ در موبایل
نتایج سرچ در موبایل

حتی در ورژن های بالاتر از جلی بین در اندروید در این موارد صدای یک خانم نتایج را می گوید که دیگر اصلا به نتایج سایت های دیگر نیازی نیست.

۴- کاربران اندروید همیشه لاگین هستند.

این بدان معنی است که نتایج شخصی و مرتبط با فرد بیشتر برای آنها در مقایسه با دسکتاپ نشان داده می شود. از همین رو ممکن است به پیام های داخل سایت که بتواند نتایج جستجو را عوض کند نیاز باشد. مانند:

این صفحه را برای دسترسی سریعتر بوک مارک کنید.

۵- جایگاه نتایج عمودی در اسمارت فون ها فرق می کند.

مثلا در نتایج موبایل ویدیو ها و عکس ها اغلب در نتایج بالاتری قرار می گیرد که همین امر لزوم توجه به سئو مدیا را زیادتر می کند.

۶- نتایج اسمارت فون ها فیلتر های متفاوتی دارد.

فیلترهای نتایج مانند (عکس، مکان، ویدیو، مپ، سایت، خبر، خرید، Gmail و …) ممکن است در بالا یا مثل اندروید نسخه Jelly Bean در پایین قرار بگیرید. هرچه فیلترها جای کمتری بگیرند شانس بالا رفتن CTR در موبایل بیشتر می شود.

۷- نتایج گوگل پلی و ای تیونز برای عباراتی که دارای واژه دانلود یا اپ یا برنامه هستند، ممکن است در الویت SERP قرار بگیرند.

۸- CTR و Bounce Rate در موبایل تفاوت بیشتری دارد.

همان طور که در لیست نتایج جستجو نشان داده می شود، عنوان های مخفف و خطوط شکسته توضیحات و عنوان و … باعث درگیری بیشتر کاربران موبایل شده و به این ترتیب اختلاف در CTR پیش می اید.

شاید نتوان به طور دقیق بیان کرد، اما تحقیقات نشان داده است که احتمال اسکرول کردن کاربران در موبایل بیشتر از دسکتاپ است، اما با این حال، در نتایج ردیف های ۴ به بعد، CTR به نسبت ردیف های بالاتر، ۹۰% کاهش می یابد.

۹- نمودار بیوگرافی و … می تواند نتایج موبایل را عوض کند.  و همچنین برای برخی عبارات در موبایل اصلا نشان داده نمی شود.

 

۱۰- نشان دادن آیکون اسمارت فون کنار سایت های mobile-Friendly

این کار، در برخی سایت ها به صورت تستی انجام شده است، اما مانند URL های موبایلی می تواند باعث افزایش CTR در گوشی های هوشمند شود.

نظریه mobile first indexing

mobile first indexing
mobile first indexing

تنها ۱۳ درصد سایت ها نتایج مشابهی بین تمام دستگاه ها دارند. سرپ روی دستگاه های مختلف ، به دلایل مختلف متفاوت است که از جمله آنها فضای صفحه نمایش است که بر یو آی تاثیر میگذارد.

SEmRush روی ۵۰۰۰۰ کلمه کلیدی متفاوت تحقیق کرده است و اسکرین شات نتایج سرپ موبایل دستکتاپ را مقایسه کرده است. برای نتایج دقیق تر از توزیع نتایج دامین ها هم کمک گرفته شد.

با بررسی دامنه ها و نه تنها یک صفحه خاص، مطمئن می شویم که ما تنها ورژن موبایل صفحات با یو آر ال های مختلف را در نظر گرفته ایم.

تاثیر توزیع یو آر ال در افزایش رتبه  سایت

ما بررسی کردیم که چندتا از صفحات رتبه خودشان را در موبایل در مقایسه با دسکتاپ از دست می دهند. ۳۰ درصد صفحاتی که اکنون در صفحه اول دستکتاپ هستند، رتبه بیشتر از ۱۰ در موبایل دارند.

تاثیر توزیع رتبه دامنه در افزایش رتبه سایت در نتایج موبایل

چند تا از دامنه ها جایگاه خودشان را در موبایل از دست داده اند؟

جدول بعدی نشان می دهد که چند تا از دامنه ها جایگاه خودشان را حفظ کرده اند. همانطور که گفتیم، ۱۳% دامنه ها رتبه یکسانی در موبایل و دسکتاپ داشتند.

در مرحله بعدی تعداد دامنه هایی که یک، سه یا ۱۰ رتبه جابجا شده بودند را شمردیم.

یک رتبه جابجایی ممکن است زیاد مهم نباشد. اما شما باید توجه داشته باشید که نتایج جستجو در موبایل و دسکتاپ اسکرول مختلفی دارند و همین بر سی تی آر تاثیر می گذارد. در مقایسه با دستکتاپ نتایج زیر ۳ در موبایل ممکن است شانس کمی برای ترافیک گرفتن داشته باشد.

رتبه سایت در نتایج موبایل

بهبود استراتژی سئو برای افزایش رتبه سایت در نتایج موبایل

شما پس از مرتب سازی داده های موبایل و دسکتاپ باید استراتژی خود را برای هر دو وسیله تعیین کنید:

کوئری های موبایل و دسکتاپ را جدا کنید.

برای موبایل وویس سرچ را نیز در نظر بگیرید.

سرعت صفحات موبایل را بالا ببرید.

از تکنیک های سئو موبایل استفاده کنید.

از مقایسه موبایل و دسکتاپ در بررسی های خود استفاده کنید.

دوباره استراتژی محتوای خود را نگاه کنید تا مطمئن شوید از تمام موارد بهینه سازی موبایل و دسکتاپ استفاده کرده اید.

به طور خلاصه، بررسی کیورد ها در موبایل و دسکتاپ بسیار برای دقت گزارش ها و تدوین استراتژی جداگانه سئو برای هر وسیله ضروری است. اما اینجا توقف نکنید. نکته مهم تر آن است که متوجه شوید چرا رتبه ها در موبایل و دسکتاپ متفاوت است که در بالا به آن اشاره کردیم.

 

استراتژی های پیشنهادی SEmRush برای افزایش رتبه سایت در نتایج موبایل

هنوز هم باور قوی مبنی بر ایندکس اولیه هویت بر خلاف ایندکس اولیه موبایل وجود دارد. معتقدان به این نظریه، بر این باورند که شیفت کردن گوگل به نظریه ایندکس اولیه موبایل، حرکتی در جهت سامان دادن به اطلاعات پیرامون نمودارهای اطلاعاتی بود.

شما می توانید ببنید چگونه سایت ها به سمت نقشه ها (به عنوان بخشی از نمودار اطلاعاتی) نسبت به سایر گزینه ها سوق داده شده اند.

سئوکاران باید درباره لایه های موضوعی یا دسته بندی ها که در قالب یک نمودار اطلاعاتی جای بگیرد فکر کنند. بنظر می رسد گاهی مقدار کمی محتوا به اندازه کافی مورد توجه قرار می گیرند که به لایه های بالاتر انتقال پیدا کنند. یکی از این دسته بندی ها می تواند موضوعات مرتبط و یا همچنین مردم پرسیدند باشد.

گوگل تمرکز خود را بر بهینه سازی مدیا دوبرابر کرده است زیرا به تازگی رسانه ها بخش بزرگی از محتوا را در بر گرفته اند که ممکن است صرفا جستجو برای آنها انجام شود. این بدان معنی است که برندها باید :

ویدیوها و لایو استریم های بیشتری تولید و بهینه سازی کنند و روی یوتیوب بارگذاری کنند.

پادکست های بیشتری تولید و بهینه سازی کنند.

از عکس های عالی با متای کامل و واضح استفاده کنند.

اپ های محلی یا اینترنتی تولید کرده با ای پی آی جدید گوگل ایندکس کنند.

ما می خواهیم داده هایی را توضیح دهیم که از لایه های عمقی تا بالایی توزیع شده اند و به آنها fraggles می گوییم. این عبارت، ترکیب fragment به معنی بخش و قطعه و handle به معنی رسیدگی است.

زیرا اغلب وقتی اینها در یک جستجو هایلایت می شوند، گوگل صفحه ای را باز می کند و تا دقیقا تا جایی از محتوا اسکرول می کند که یک کد html یا jump link باشد. بعضی وقتها این کدها وجود دارند و برخی مواقع گوگل خودش تشخیص می دهد.

چیزی که مهم است این است که یک صفحه می تواند رتبه بگیرد، اما در این رتبه گرفتن، می تواند موارد افقی یا عمودی از اسنیپت های قابل کلیک از داده ها وجود داشته باشد. این امر باعث می شود فضای بیشتری در صفحه وجود داشته باشد و صفحه معتبر تر به نظر برسد.

از آیتم های قابل کلیک بیشتری استفاده کنید و به کاربران اجازه دهید دقیقاً چیزی را که می خواهند پیدا کنند. فراگل ها جدید هستند، اما در تحقیق ما به نظر می رسد موارد زیر می تواند بر فراگل تاثیر بگذارد:

  • استفاده از jump link ها، به خصوص برای h2 و h3
  • استفاده از استار ریتینگ ها
  • پرسش و پاسخ و استار برای بهترین پاسخ ها
  • استفاده از هرچیزی که می تواند به صورت اسنیپت باشد مانند جدول ها، لیست ها، شما و …
  • برندسازی در گوگل و تهیه نمودارهای اطلاع رسانی با استفاده از موارد زیر:

ابزارهای گوگل

Google Cloud Natural Language API

Google MarketFinder

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

سئوی سایتم رو به کی بسپرم؟

ما به شما برای یافتن جواب این سوال کمک میکنیم

مقالات مرتبط